Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende anvendelse af transportmiddel i forbindelse med pålæsning af grise
Dato
11. september 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om anvendelse af transportmiddel i forbindelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 15. maj 2023. Indskærpelsen vedrørte anvendelsen af et transportmiddel til grise, hvor Fødevarestyrelsen havde konstateret, at pålæsning på tredje etage blev påbegyndt uden brug af lift, hvilket gjorde rampen for stejl. Efter påtale ville chaufføren anvende en lift, men havde ifølge styrelsen behov for vejledning og ville initialt bruge liften uden, at den var horisontal. Fødevarestyrelsen vurderede, at dette indebar en risiko for, at dyrene kunne komme til skade eller påføres unødig lidelse, og indskærpede, at transportmidlet skal anvendes på en måde, der tilgodeser dyrenes sikkerhed og velfærd i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1/2005.
Klager påklagede indskærpelsen den 23. maj 2023 og anførte, at rampen var forsynet med lister og skridsikker belægning, og at dens hældningsgrad ikke oversteg den øvre grænse på 36 % i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 bilag 1, kapitel 3, afsnit 1.4. Klager medgav, at chaufføren indledningsvis havde påtænkt at bruge liften på en ikke-optimal måde, men hævdede, at fremgangsmåden stadig var lovlig, og at en hensigt ikke kan straffes, da fremgangsmåden blev ændret.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet og fastholdt indskærpelsen, som var givet i medfør af Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 artikel 6, stk. 3, jf. bilag 1, kapitel 3, punkt 1.3, litra a. Styrelsen oplyste, at de ikke målte rampens hældningsgrad, men observerede grise glide og rutsje, da de ikke kunne stå fast. Det blev fremhævet, at indskærpelsen ikke vedrørte rampens hældningsgrad, men derimod kravet om, at transportmidlet skal anvendes, så dyrene ikke kommer til skade eller påføres lidelser, uanset om hældningsgraden overholdes. Styrelsen fastholdt, at pålæsningen indebar en risiko for dyrene, og at en indskærpelse var den korrekte sanktion.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 15. maj 2023. Nævnet fandt, at klager ikke havde overholdt Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 artikel 6, stk. 3, jf. bilag 1, kapitel 3, punkt 1.3, litra a, som fastslår, at pålæsnings- og aflæsningsfaciliteter skal anvendes på en måde, der sikrer dyrenes velfærd og sikkerhed.
Nævnets vurdering af liftens anvendelse
Nævnet lagde vægt på oplysningerne om, at chaufføren oprindeligt havde til hensigt at bruge liften uden, at den var horisontal, og først ændrede fremgangsmåde efter vejledning fra Fødevarestyrelsen. Det blev anset for uomtvistet, at chaufføren havde til hensigt at bruge liften ukorrekt. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens faglige vurdering af, at en ikke-horisontal liftposition ikke tilgodeser grisenes sikkerhed. Denne fremgangsmåde indebar en risiko for, at dyrene kunne komme til skade eller påføres unødig lidelse ved pålæsning, hvilket klager selv havde medgivet ikke var optimalt. Dermed blev det fastslået, at pålæsningen var i strid med Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 artikel 6, stk. 3, jf. bilag 1, kapitel 3, punkt 1.3, litra a.
Vurdering af rampens anvendelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at forholdet vedrørende fejlagtig anvendelse af rampen skulle udgå af grundlaget for indskærpelsen. Dette skyldtes, at kontrolrapporten alene beskrev rampen som værende for stejl og ikke, at den blev anvendt fejlagtigt. Nævnet bemærkede, at kravene til rampens vinkel er selvstændigt reguleret i Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 bilag 1, kapitel 3, punkt 1.4, som ikke var en del af indskærpelsen. Det forhold, at klager mente, rampen overholdt kravene til hældningsgrad, kunne ikke føre til indskærpelsens bortfald, da indskærpelsen specifikt omhandlede anvendelsen af faciliteterne i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 artikel 6, stk. 3, jf. bilag 1, kapitel 3, punkt 1.3, litra a.
Nævnet bemærkede endvidere, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen. At klager efterfølgende rettede op på fremgangsmåden, ændrede ikke på, at der var tale om en overtrædelse på kontroltidspunktet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser