Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til skur og carport i Haderslev Kommune

Dato

26. september 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes landzonetilladelse til skur og carport

Haderslev Kommune gav den 8. maj 2023 lovliggørende landzonetilladelse til et skur på 45 m2 og landzonetilladelse til en ny carport på 96 m2 på ejendommen [A1], 6510 Gram. Kommunen traf også afgørelse om, at en tilbygning på 19 m2 og en overdækket terrasse på 20 m2 ikke krævede landzonetilladelse.

Danmarks Naturfredningsforening, Haderslev, klagede over afgørelsen.

Ejendomsforhold og ansøgning

Ejendommen, der er omkring 2,5 ha, ligger i landzone. Ifølge BBR-registret er der et enfamiliehus på 117 m2 og et udhus på 63 m2. Derudover er der to yderligere udhuse, hvoraf det ene på 45 m2 ikke er BBR-registreret og ligger ca. 130 m fra den øvrige bebyggelse, og det andet på 80 m2 skal nedrives.

Ejendommen ligger i et område udpeget som lavbundsreal, der kan genoprettes, og med økologiske forbindelser i kommuneplan 2021 for Haderslev Kommune. Den ligger delvist i et naturområde og uden for kommuneplanens rammer. Ejendommen grænser mod vest op til en mose, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3, samt et beskyttet vandløb. Den primære bygningsmasse ligger desuden inden for skovbyggelinjen.

Ansøgningen omfattede:

  • Lovliggørende landzonetilladelse til et eksisterende skur på 45 m2, som er opført tidligere end 1999.
  • Retlig lovliggørelse af en tilbygning på 19 m2 til det eksisterende udhus på 63 m2.
  • Tilladelse til opførelse af en ny carport på 96 m2, der skulle erstatte et eksisterende udhus på 80 m2, som skulle nedrives.
  • Tilladelse til en overdækket terrasse på ca. 20 m2, der ønskedes etableret mellem udhuset på 63 m2 og boligen.

Ansøgeren oplyste, at bygningerne skulle bruges til værksted, opbevaring, keramikværksted, pillefyr, opbevaring af træpiller, maskiner og carport til to biler.

Kommunens afgørelse

Haderslev Kommune begrundede sin afgørelse om, at tilbygningerne på 19 m2 og 20 m2 ikke krævede landzonetilladelse, med henvisning til Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10, da det samlede bruttoetageareal efter tilbygning ville være under 500 m2.

Den lovliggørende landzonetilladelse til det eksisterende skur blev begrundet med, at skuret havde eksisteret på ejendommen siden 1999. Tilladelsen til den nye carport blev givet, da den var under 100 m2, placeret i havearealet uden at påvirke landskab og naboer, og fordi de øvrige udhusbygninger på ejendommen ikke kunne rumme den ønskede anvendelse.

Planklagenævnet behandlede sagen med fokus på, om forholdene var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, om klageren havde berettigede forventninger som følge af myndighedspassivitet og/eller indrettelseshensyn, og om der kunne gives landzonetilladelse til forholdene i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet har kompetence til at behandle kommunens afgørelser efter Planlovens § 58, stk. 1.

Undtagelse fra krav om landzonetilladelse til tilbygning og overdækket terrasse

Planklagenævnet fandt, at kommunens henvisning til Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10 var forkert for tilbygningen på 19 m2 til udhuset og den overdækkede terrasse på 20 m2. Nævnet lagde vægt på, at tilbygningen var en udvidelse af et eksisterende udhus og ikke et selvstændigt udhus, og at den overdækkede terrasse var tilknyttet udhuset, ikke et helårshus. Disse forhold var heller ikke omfattet af undtagelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 8 for fritliggende småbygninger.

Planklagenævnet ophævede derfor kommunens afgørelse vedrørende tilbygningen på 19 m2 og den overdækkede terrasse på 20 m2 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen, så kommunen i første instans kunne vurdere, om der kunne gives landzonetilladelse til disse forhold.

Landzonetilladelse til skur på 45 m2 og carport på 96 m2

Skur på 45 m2

Et flertal på 8 medlemmer af Planklagenævnet fandt, at der forelå indrettelseshensyn for skuret på 45 m2, og at kommunen derfor var afskåret fra at kræve fysisk lovliggørelse. Flertallet lagde vægt på, at skuret havde eksisteret i ca. 24 år (siden 1999), dets begrænsede størrelse, og at det var placeret inden for ejendommens beplantning. Der var ingen oplysninger om tidligere afslag eller tilkendegivelser fra kommunen.

Et mindretal på 3 medlemmer fandt, at der ikke kunne gives lovliggørende landzonetilladelse, da skuret lå ca. 130 m fra den øvrige bebyggelse og i et område udpeget som lavbundsreal, økologisk forbindelse og naturområde. Mindretallet mente ikke, at skuret havde eksisteret længe nok til at skabe berettigede forventninger, der vejede tungere end hensynet til retshåndhævelsen af natur- og landskabsinteresser.

Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med flertallets stemmeafgivning.

Carport på 96 m2

Et enstemmigt Planklagenævn stadfæstede kommunens tilladelse til carporten på 96 m2. Nævnet lagde vægt på, at carporten skulle opføres ca. 12 m fra den eksisterende bebyggelse, hvilket blev anset for at være i tilknytning hertil. Carportens areal på 96 m2 var i overensstemmelse med gældende praksis for udhuse/carporte. Nævnet bemærkede desuden, at der ikke var kommuneplanudpegninger, der stred imod tilladelsen, og at carporten erstattede et eksisterende udhus på samme placering. Den samlede udhusbebyggelse på ejendommen (inkl. det nye skur og eksisterende udhuse) blev fundet passende for en ejendom på 2,5 ha.

Konklusion

Planklagenævnet stadfæstede Haderslev Kommunes afgørelse af 8. maj 2023 om lovliggørende landzonetilladelse til skuret på 45 m2 og landzonetilladelse til den nye carport på 96 m2. Kommunens afgørelse om, at tilbygningen på 19 m2 og den overdækkede terrasse på 20 m2 ikke krævede landzonetilladelse, blev ophævet og hjemvist til fornyet behandling i kommunen.

Tilladelsen til carporten bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2.

Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser