Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over varslet bødeforlæg og tidsforbrug
Dato
1. juni 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Afvisning af klage over varslet administrativt bødeforlæg og tidsforbrug i Roskilde
En virksomhed klagede til Miljø- og Fødevareklagenævnet over Fødevarestyrelsens varslede administrative bødeforlæg af 25. maj 2023. Bødeforlægget var varslet på grund af påstået manglende overholdelse af reglerne om økologiregistrering og økologisk spisemærke. Klagen omfattede også tidsforbruget under kontrolbesøget.
Klageren anførte, at tidsforbruget angivet på kontrolrapporten ikke stemte overens med virksomhedens egne opgørelser. Desuden bemærkede klageren, at det ikke fremgik, hvilken medarbejder i Fødevarestyrelsen der havde udarbejdet rapporten.
Klagerens indvendinger mod grundlaget for bødeforlægget
Virksomheden gjorde gældende, at oplysninger fra en samarbejdspartners hjemmeside var lagt til grund for kontrolrapporten, og at virksomheden ikke var ansvarlig for indholdet eller manglende opdateringer på denne side. Klageren fremhævede, at oplysningerne på virksomhedens egen hjemmeside stemte overens med køkkenernes indkøb og fødevareproduktion, og henviste til egen hjemmesides information om fødevarer og økologi.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fødevarestyrelsens varslede administrative bødeforlæg og tidsforbruget ved kontrolbesøget.
Nævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser, som fastsat i den øvrige lovgivning, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Nævnet afgør selv spørgsmål om sin kompetence, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3. Afgørelser truffet i henhold til økologiloven eller regler udstedt i medfør heraf kan påklages til nævnet, jf. økologiloven § 18 a, stk. 1.
Vurdering af varslet bødeforlæg
Nævnet vurderede, at et varslet administrativt bødeforlæg ikke udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand. Et bødeforlæg er et tilbud om at afslutte en sag om lovovertrædelse uden inddragelse af politi og domstole. Derfor kan en varsling heraf heller ikke betragtes som en administrativ afgørelse, der kan påklages.
Vurdering af tidsforbrug ved kontrolbesøg
Ligeledes fandt nævnet, at Fødevarestyrelsens tidsforbrug under kontrolbesøget ikke udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand. Tidsforbruget fastsætter ikke gældende ret. Nævnet bemærkede, at Fødevarestyrelsen skal træffe en særskilt afgørelse om tidsforbruget, før dette kan påklages.
Da hverken det varslede bødeforlæg eller tidsforbruget udgjorde en påklagelig afgørelse, afviste Miljø- og Fødevareklagenævnet at realitetsbehandle klagen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser