Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på grundbetaling og grøn støtte for 2021 stadfæstes

Sagen omhandler en landbrugers ansøgning om grundbetaling og grøn støtte for 2021, som Landbrugsstyrelsen afslog. Klager indsendte oprindeligt fællesskema 2021 den 16. april 2021, hvor klagers repræsentant fejlagtigt var anført som ansøger, og klager som konsulent. Det fremgik, at repræsentanten ikke rådede over betalingsrettigheder.

Klager oplyste Landbrugsstyrelsen via e-mail den 9. og 16. april 2021 om problemer med at udfylde fællesskemaet og fejl i systemet. Klager mente, at fejlen var åbenlys, og at styrelsens medarbejder, som angiveligt hjalp med at kopiere markkort fra et tidligere skema via TeamViewer, burde have opdaget den.

Den 5. maj 2022 og 6. juli 2022 anmodede klager Landbrugsstyrelsen om at rette fællesskemaet fra den 16. april 2021, idet klager fastholdt, at styrelsen havde udfyldt skemaet forkert. Klager indsendte herefter et nyt fællesskema den 13. juli 2022, hvor klager selv var anført som ansøger med de korrekte betalingsrettigheder.

Landbrugsstyrelsens afgørelse

Landbrugsstyrelsen afslog den 6. september 2022 klagers ansøgning om grundbetaling og grøn støtte for 2021. Afslaget blev begrundet med, at ansøgningen ikke var indsendt inden for ansøgningsfristen, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 1 og Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 3. Styrelsen henviste desuden til Forordning (EU) nr. 540/2014 artikel 12, stk. 1, som ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/1393, og Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 13, stk. 1.

Landbrugsstyrelsen bemærkede i sine kommentarer til klagen, at det påhviler ansøger selv at sikre, at ansøgningen er korrekt udfyldt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på grundbetaling og grøn støtte for 2021.

Ansøgningsfrister og støttebetingelser

Nævnet lagde vægt på, at en landbruger, der søger støtte, årligt skal indsende en ansøgning til Landbrugsstyrelsen på et særligt fællesskema, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 3. Fællesskemaet skal være modtaget senest den 20. april, og modtages det efter den 15. maj, ydes der ikke støtte, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 1 og Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 3.

Nævnet konstaterede, at klagers fællesskema fra den 13. juli 2022 var indsendt efter fristen den 15. maj 2021, hvilket medfører, at der ikke kan ydes støtte. Nævnet understregede, at der er tale om en erhvervsrettet støtteordning, hvor ansøgeren har et særligt ansvar for at udvise agtpågivenhed og gøre sig bekendt med støttebetingelserne.

Vurdering af indlysende fejl

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at der forelå indlysende fejl, som kunne muliggøre en korrektion af ansøgningen, jf. Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, 1. afsnit og Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, 2. afsnit.

Nævnet vurderede, at Landbrugsstyrelsen ikke kan pålægges at kende årsagen til, at klager ansøgte på vegne af en juridisk enhed uden betalingsrettigheder. Det indsendte fællesskema af 16. april 2021 indeholdt ikke modstridende oplysninger, der tydeligt indikerede, at klager og konsulent var ombyttet. Muligheden for at overdrage betalingsrettigheder efterfølgende betød, at styrelsen ikke umiddelbart kunne se en fejl.

Det forhold, at klager modtog vejledning fra Landbrugsstyrelsen via TeamViewer, ændrede ikke ved resultatet. Nævnet fastholdt, at ansvaret for korrekt angivelse af ansøger og repræsentant i fællesskemaet påhviler klager, da viden herom ikke kan forventes af styrelsen.

Lignende afgørelser