Klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for råstofindvinding ved Stendal Mark
Dato
25. september 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af konkrete projekter
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for råstofindvinding
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Region Nordjyllands afgørelse af 10. marts 2023, som fastslog, at råstofindvinding ved Stendal Mark ikke kræver en miljøvurdering eller en § 25-tilladelse. Projektet omfatter erhvervsmæssig indvinding af sand, grus og sten på dele af tre matrikelnumre, med en ansøgt årlig indvinding på op til 200.000 m³ over en 10-årig periode. Området er udlagt som råstofgraveområde i Region Nordjyllands Råstofplan 2020, og efter indvindingen skal det efterbehandles til ekstensivt landbrug og natur. Region Nordjylland traf afgørelsen i medfør af Miljøvurderingslovens § 21.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Region Nordjyllands afgørelse om, at råstofindvinding ved Stendal Mark ikke er omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Nævnet har behandlet klagen i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Miljøvurderingslovens § 49, stk. 1, hvilket begrænser prøvelsen til retlige spørgsmål.
Nævnets vurdering af miljøvurderingspligt
Det følger af Miljøvurderingslovens § 15, stk. 1, at projekter, der kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet, kræver tilladelse efter en miljøvurdering. Projekter omfattet af lovens bilag 2, som dette projekt, kræver miljøvurdering, hvis en screeningsafgørelse efter Miljøvurderingslovens § 21 konkluderer væsentlige indvirkninger. Ved vurderingen skal der tages hensyn til kriterierne i lovens bilag 6. Bygherrens ansøgning kan indeholde beskrivelser af foranstaltninger, der undgår eller forebygger væsentlige skadelige indvirkninger, jf. Miljøvurderingslovens § 19, stk. 3. Hvis screeningen konkluderer, at projektet ikke er miljøvurderingspligtigt, skal begrundelsen anføre sådanne foranstaltninger, jf. Miljøvurderingslovens § 21, stk. 2.
Nævnet er enig med Region Nordjylland i, at projektet er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 2, litra a, og at projektets størrelse på 20,7 ha, selvom det er tæt på grænsen på 25 ha, ikke i sig selv medfører, at det er omfattet af bilag 1, punkt 19.
Påvirkning af § 3-beskyttet natur
Nævnet har lagt vægt på, at Region Nordjylland har inddraget, at projektet placeres nær § 3-beskyttet natur, og at bygherren vil opretholde en graveafstand på 50 m til disse naturtyper. Indvindingen nærmest den beskyttede natur vil ske sidst i perioden. Regionen har på den baggrund vurderet, at projektet ikke vil medføre en tilstandsændring af nærliggende beskyttet natur. Nævnet bemærker, at bygherren på eget initiativ har tilpasset ansøgningen for at undgå væsentlige skadelige virkninger. En screeningsafgørelse erstatter ikke andre nødvendige tilladelser, hvor vilkår for at forhindre forurening kan fastsættes.
Påvirkning af bilag IV-arter
Nævnet har endvidere lagt vægt på, at Region Nordjylland har vurderet, om projektet kan påvirke bilag IV-arter, der potentielt kan forekomme i området, herunder spidssnudet frø. Regionen har sammenlignet potentielle arters yngle- og rasteområder med naturtyperne i projektområdet og vurderet, at projektet hverken i anlægs- eller driftsfasen vil ødelægge eller beskadige arternes yngle- eller rasteområder. For spidssnudet frø er der lagt vægt på, at der ikke er egnede ynglesteder i projektområdet. Dette er i overensstemmelse med Rådets direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter.
Landskabelig påvirkning og kommuneplan
Nævnet har yderligere lagt vægt på, at Region Nordjylland har inddraget, at den nordligste del af projektet ligger inden for udpegningen af større sammenhængende landskaber i Hjørring Kommunes Kommuneplan. Regionen har vurderet, at der er tale om en midlertidig påvirkning af landskabet under råstofindvindingen, og at efterbehandling og genopbygning af området vil sikre områdets landskabelige karakteristik og sammenhæng. På den baggrund har regionen vurderet, at projektet ikke vil være i strid med kommuneplanen.
Trafik og kumulative effekter
Nævnet har desuden lagt vægt på, at Region Nordjylland har inddraget, at der ikke vil være kumulative forhold mellem det ansøgte projekt og andre nærliggende anlæg. Regionen har vurderet afstanden mellem anlæggene og forventer en spredning af trafikken, hvilket fører til den vurdering, at projektet ikke forventes at give anledning til væsentlig miljøpåvirkning i sig selv eller i kumulation med andre projekter.
Konklusion
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder efter en samlet vurdering af sagens oplysninger og klagen ikke grundlag for at tilsidesætte Region Nordjyllands vurdering af, at etablering og drift af råstofindvinding ved Stendal Mark ikke kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet og dermed ikke udløser krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Klagegebyret tilbagebetales ikke. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøvurderingslovens § 54, stk. 1.
Lignende afgørelser