Afvisning af klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser pga. overskredet klagefrist
Dato
16. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Afvisning af klage over indskærpelser om rengøring og skadedyrssikring i Odense Kommune
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser af 6. februar 2023. Indskærpelserne vedrørte krav om rene lokaler, hvor der findes fødevarer, samt passende foranstaltninger til bekæmpelse af skadegørere.
Klageren, en virksomhed repræsenteret ved en konsulent for en gruppe stadeholdere i [A1], påklagede indskærpelserne den 22. marts 2023 og særskilt den 11. april 2023. Supplerende bemærkninger blev fremsendt den 19. og 26. april 2023.
Klagerens anbringender
Klageren anførte primært følgende punkter:
- Det var ikke muligt at indgive klagen inden klagefristen, da den blev indgivet på vegne af en større gruppe virksomheder, hvilket krævede indhentning af information fra flere parter.
- Sanktionerne var givet på et forkert grundlag.
- De konstaterede forhold om manglende skadedyrssikring vedrørte fælles serveringsområder.
- Der var ikke foretaget en individuel vurdering som begrundelse for sanktionerne.
- Bemærkningen, der var enslydende på alle kontrolrapporter, var ikke den enkelte stadeholders bemærkninger.
- De enkelte stadeholdere var ikke blevet partshørt.
Fødevarestyrelsens indskærpelser, som medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol, blev meddelt mundtligt under kontrolbesøgene og noteret i kontrolrapporten. Klagevejledningen på kontrolrapportens bagside angav en klagefrist på 4 uger efter modtagelse af rapporten.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen, da den er indgivet efter udløbet af klagefristen. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Klagefrist og forvaltningsretlig praksis
Ifølge Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1 skal en klage indbringes inden 4 uger fra meddelelsesdatoen. Fødevarestyrelsens indskærpelser blev meddelt den 6. februar 2023, hvilket betød, at klagefristen udløb den 6. marts 2023. Klagen blev dog først indgivet den 22. marts 2023 via klageportalen, altså efter fristens udløb.
Der er ingen specifikke bestemmelser i Fødevareloven § 58 a, stk. 1 om, at Miljø- og Fødevareklagenævnet kan se bort fra overskridelser af klagefristen. Dog følger det af almindelig forvaltningsretlig praksis, at en myndighed i særlige tilfælde kan dispensere fra en overskredet klagefrist og realitetsbehandle en for sent indgivet klage. Ved denne vurdering tages der hensyn til fristoverskridelsens længde og eventuelle undskyldelige omstændigheder, herunder om der er givet korrekt klagevejledning.
Nævnets vurdering
Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, og en klage indgivet efter fristens udløb vil som udgangspunkt blive afvist, selv ved en kort overskridelse. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder i denne sag, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen. Nævnet lagde vægt på, at klagefristen var 4 uger, at fristens længde fremgik tydeligt af retssikkerhedsblanketten på kontrolrapporten, og at der ikke var undskyldelige omstændigheder for overskridelsen. Det blev bemærket, at det ikke er en særlig omstændighed, at klagen er indgivet på vegne af flere stadeholdere, da klageren ifølge almindelig forvaltningsret har mulighed for at indgive en foreløbig klage inden for fristen, som senere kan suppleres.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser