Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over tilladelse til etablering af jordvarmeanlæg grundet overskredet klagefrist

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Lyngby-Taarbæk Vand A/S, repræsenteret af Lyngby-Taarbæk Forsyning A/S, vedrørende Lyngby-Taarbæk Kommunes tilladelse til etablering af et jordvarmeanlæg på en adresse i Virum. Tilladelsen var meddelt den 30. marts 2023 med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 19.

Klagefrist og indgivelse

Kommunens afgørelse blev offentliggjort og meddelt den 30. marts 2023. I afgørelsen var klagefristen angivet til den 2. maj 2023. Klagen blev dog først indgivet til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen den 9. maj 2023.

Klagerens begrundelse

Lyngby-Taarbæk Vand A/S anmodede nævnet om at behandle klagen, selvom den var indgivet efter fristens udløb. Klager henviste til, at klagen skulle ses som en del af en samlet indsats for at sikre grundvandet i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Lyngby-Taarbæk Kommunes tilladelse til etablering af jordvarmeanlægget. Afgørelsen blev truffet med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 93, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1.

Begrundelse for afvisning

Nævnet fastslog, at klagefristen på 4 uger, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 93, stk. 1, udløb den 27. april 2023. Selvom kommunen i sin afgørelse havde angivet fristen til den 2. maj 2023, var klagen indgivet den 9. maj 2023, og dermed efter den forlængede frist.

Nævnet bemærkede, at der ikke findes specifikke bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven, der tillader at se bort fra overskridelser af klagefristen. Ifølge almindelig forvaltningsretlig praksis kan en myndighed i særlige tilfælde se bort fra en fristoverskridelse, men Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis er restriktiv, især i sager med modstående interesser.

Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen. Der blev lagt vægt på, at afgørelsen var offentliggjort med korrekt klagevejledning, og at den var sendt direkte til klagers repræsentant. Klagerens henvisning til en "samlet indsats" for grundvandsbeskyttelse blev ikke anset for en undskyldelig omstændighed.

Konsekvenser af afgørelsen

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 101. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser