Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser i Odense
Dato
12. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Afvisning af klage over indskærpelser om rengøring og skadedyrssikring i Odense Kommune
Fødevarestyrelsen indskærpede den 6. februar 2023, at lokaler, hvor der findes fødevarer, skulle holdes rene, og at der skulle træffes passende foranstaltninger til bekæmpelse af skadegørere. Disse indskærpelser medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol og blev meddelt mundtligt samt noteret i kontrolrapporterne, som blev udleveret ved kontrolbesøgets afslutning.
Klageforløb
Virksomheden, repræsenteret af en konsulent for en gruppe stadeholdere i [A1], påklagede indskærpelserne samlet den 22. marts 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen. En særskilt klage blev indgivet den 11. april 2023. Klager fremsendte yderligere supplerende bemærkninger den 19. og 26. april 2023.
Klagerens anbringender
Klager anførte primært, at det ikke havde været muligt at indgive klagen inden for klagefristen, da den var indgivet på vegne af en større gruppe virksomheder, hvilket krævede indhentning af information fra flere parter. Derudover blev det anført, at sanktionerne var givet på et forkert grundlag, at de konstaterede forhold om manglende skadedyrssikring vedrørte fælles serveringsområder, at der ikke var foretaget en individuel vurdering som begrundelse for sanktionerne, at bemærkningen, der var enslydende på alle kontrolrapporter, ikke var den enkelte stadeholders bemærkninger, og at de enkelte stadeholdere ikke var blevet partshørt.
Sagen blev behandlet af Miljø- og Fødevareklagenævnet i henhold til Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1, jf. Fødevareloven § 58 a, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fødevarestyrelsens indskærpelser af 6. februar 2023 om rengøring og skadedyrssikring. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Begrundelse for afvisning
Nævnet lagde vægt på, at klagefristen på 4 uger udløb den 6. marts 2023, da indskærpelserne blev meddelt den 6. februar 2023. Klagen blev først indgivet til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen den 22. marts 2023, og klagen var således indgivet efter fristens udløb.
Nævnet bemærkede, at der ikke er specifikke bestemmelser i fødevareloven, der tillader Miljø- og Fødevareklagenævnet at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom almindelig forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade en myndighed at se bort fra overskridelsen af en klagefrist og realitetsbehandle en for sent indgivet klage, er nævnets praksis restriktiv. En klage, der er indgivet efter udløbet af klagefristen, vil som udgangspunkt blive afvist, også selvom der er tale om overskridelse med blot en enkelt dag.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at der forelå sådanne særlige forhold, at der i den konkrete sag kunne ses bort fra en overskridelse af klagefristen. Det blev fremhævet, at klagefristen var 4 uger, at klagefristens længde fremgik af retssikkerhedsblanketten vedlagt kontrolrapporten, og at der i sagen ikke forelå undskyldelige omstændigheder for klagefristens overskridelse. Nævnet vurderede, at det ikke var en særlig omstændighed, at klagen var indgivet på vegne af en række stadeholdere, og bemærkede i den forbindelse, at klager efter den almindelige forvaltningsret har mulighed for at indgive en foreløbig klage inden for klagefristen, som efterfølgende kan suppleres.
Lignende afgørelser