Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser i Odense grundet overskredet klagefrist
Dato
4. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Afvisning af klage over indskærpelser om rengøring og skadedyrssikring i Odense
Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser af 6. februar 2023 vedrørende krav om rene lokaler og passende foranstaltninger til bekæmpelse af skadegørere i fødevarevirksomheder. Disse indskærpelser medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol. Indskærpelserne blev meddelt mundtligt under kontrolbesøgene og noteret i kontrolrapporten, som blev udleveret ved besøgets afslutning. Klagevejledningen på kontrolrapportens bagside angav en klagefrist på 4 uger fra modtagelsen.
Klageforløb og argumenter
Indskærpelserne blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 22. marts 2023 af en konsulent på vegne af en gruppe stadeholdere i [A1]. En særskilt klage blev indgivet den 11. april 2023, og supplerende bemærkninger fulgte den 19. april 2023.
Klager anførte navnlig følgende punkter:
- Det var ikke muligt at indgive klagen inden klagefristen, da den blev indgivet på vegne af en større gruppe virksomheder, hvilket krævede indhentning af information fra flere parter.
- Sanktionerne var givet på et forkert grundlag.
- De konstaterede forhold om manglende skadedyrssikring vedrørte fælles serveringsområder.
- Der var ikke foretaget en individuel vurdering som begrundelse for sanktionerne.
- Bemærkningen, der var enslydende på alle kontrolrapporter, var ikke den enkelte stadeholders bemærkninger.
- De enkelte stadeholdere var ikke blevet partshørt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fødevarestyrelsens indskærpelser af 6. februar 2023.
Begrundelse for afvisning
Nævnet henviste til Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1, som fastsætter en klagefrist på 4 uger fra meddelelse af indskærpelsen. Da indskærpelserne blev meddelt den 6. februar 2023, udløb klagefristen den 6. marts 2023.
Klagen blev indgivet den 22. marts 2023, hvilket var efter klagefristens udløb. Nævnet bemærkede, at der ikke findes bestemmelser i Fødevareloven § 58 a, stk. 1 om at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom almindelig forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade dette, er Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis restriktiv.
Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra fristoverskridelsen. Der blev lagt vægt på, at klagefristen var tydeligt angivet på kontrolrapporten, og at der ikke var undskyldelige omstændigheder for overskridelsen. Det blev specifikt bemærket, at det ikke er en særlig omstændighed, at klagen blev indgivet på vegne af flere stadeholdere, da der er mulighed for at indgive en foreløbig klage inden for fristen.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser