Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til skur i Stege
Dato
14. december 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Vordingborg Kommunes afgørelse om, at opførelse af skur på
Lovreferencer
Vordingborg Kommune traf den 20. april 2023 afgørelse om, at opførelse af et skur på en ejendom i Stege ikke krævede landzonetilladelse. Denne afgørelse blev påklaget af beboere i området, som mente, at skuret burde kræve tilladelse.
Ejendommen og dens omgivelser
Ejendommen er beliggende i landzone, ca. 40 meter fra kysten og inden for strandbeskyttelseslinjen. Området er desuden udpeget som økologisk forbindelse, naturbeskyttelsesområde og bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen. Kystdirektoratet havde den 31. august 2022 givet dispensation til skuret efter Naturbeskyttelsesloven § 65 b, stk. 1 og Naturbeskyttelsesloven § 15.
Det ansøgte skur er på 16 m² og placeres ca. 5 meter fra sommerhuset, med samme orientering som det oprindelige skur.
Sagens forhistorie
Sagen har en forhistorie med tidligere afgørelser vedrørende genopførelse og udvidelse af sommerhuset på ejendommen. Planklagenævnet havde den 12. maj 2021 ændret en tidligere landzonetilladelse til et afslag, primært på grund af sommerhusets ændrede udtryk og visuelle dominans i det kystnære landskab. En ny landzonetilladelse til genopførelse af sommerhuset blev givet den 18. juli 2022, hvilket førte til, at klagerne blev opmærksomme på skuret og anmodede kommunen om en afklaring af dets tilladelseskrav.
Kommunens afgørelse og klagen
Vordingborg Kommune vurderede, at skuret var fritaget fra kravet om landzonetilladelse i henhold til Planloven § 36, stk. 1, nr. 8, da det opføres i tilknytning til sommerhuset. Kommunen henviste til en praksis om, at tilknytning er opfyldt ved en afstand på op til 20 meter.
Klagerne anførte, at Planloven § 36, stk. 1, nr. 8 ikke alene kunne anvendes, og at ejendommens karakter samt de landskabelige og naturmæssige værdier burde vægte højt. De gjorde gældende, at skurets placering ville medføre en mere spredt og usammenhængende bebyggelse, samt et stærkt negativt visuelt dominerende udtryk fra både land- og vandsiden. Desuden blev der rejst spørgsmål vedrørende koteoplysninger givet til Kystdirektoratet.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Vordingborg Kommunes afgørelse om, at opførelse af skuret ikke krævede landzonetilladelse. Dette betyder, at kommunens afgørelse står ved magt.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er et retligt spørgsmål, om et konkret forhold er omfattet af en undtagelse i planloven.
Undtagelse fra krav om landzonetilladelse
I landzone må der som udgangspunkt ikke foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer uden tilladelse fra kommunen, jf. Planloven § 35, stk. 1. Der findes dog en række undtagelser fra dette krav, jf. Planloven § 5 u og Planloven § 36 til Planloven § 38. Hvis et forhold er undtaget, er det umiddelbart tilladt efter landzonereglerne.
Vurdering af undtagelse for udhuse
Planklagenævnet fandt, at det ansøgte skur er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Planloven § 36, stk. 1, nr. 8. Denne bestemmelse fritager opførelse af garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger på op til 50 m² fra krav om landzonetilladelse, når de opføres i tilknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse og ikke medfører oprettelse af en ny bolig.
Nævnet lagde vægt på, at skuret er 16 m² og opføres i en afstand af ca. 5 meter fra sommerhuset, hvilket opfylder kravet om tilknytning. Nævnet bemærkede, at landskabelige forhold og lignende ikke lovligt kan inddrages i vurderingen af, om der kræves landzonetilladelse i henhold til denne specifikke undtagelsesbestemmelse.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke gav klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser