Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse og hjemvisning af afgørelse i genoptaget sag om opførelse af parcelhus på grund af usikkerhed om søbeskyttelseslinjens forløb

Sagen omhandler en ejendom i Sorø, hvor ejeren oprindeligt fik dispensation af Sorø Kommune til at opføre et enfamiliehus inden for både søbeskyttelseslinjen og skovbyggelinjen. Denne afgørelse blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, hvorefter Miljø- og Fødevareklagenævnet i januar 2023 ændrede dispensationen til et afslag.

Anmodning om genoptagelse

Ejendommens ejer anmodede efterfølgende om at få sagen genoptaget. Ejeren argumenterede for, at der var sket fejl i sagsbehandlingen, og at ejendommen slet ikke var omfattet af den fulde søbeskyttelseslinje. Dette blev begrundet med, at der var tale om et område med væsentlig bebyggelse før 1972, hvilket ifølge Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 2, nr. 7 undtager området fra den generelle beskyttelseslinje på 150 meter. Ejeren mente, at der gjaldt en reduceret beskyttelseslinje, og at kommunen tidligere havde anerkendt dette.

Kommunens og Miljøstyrelsens bemærkninger

Sorø Kommune erkendte i deres bemærkninger, at de fandt det svært at vurdere det præcise forløb af den såkaldte berigtigede søbeskyttelseslinje. Kommunen fremlagde et kort med tre forskellige mulige forløb for linjen og bad nævnet om at tage stilling til, hvilken der var den korrekte. Kommunen bemærkede også, at de tidligere havde administreret området som om, linjen var reduceret, men at Miljøstyrelsen i 2019 havde meddelt, at linjen var gældende i sin fulde udstrækning, da der ikke fandtes dokumentation for en officiel reduktion efter Naturbeskyttelseslovens § 69.

Miljøstyrelsen bekræftede, at de ikke havde truffet afgørelse om at reducere søbeskyttelseslinjen i det pågældende område.

Klagers bemærkninger

Danmarks Naturfredningsforening fastholdt, at der ikke var grundlag for dispensation, og at kommunens tidligere ulovlige administration ikke kunne skabe en berettiget forventning hos grundejeren. De støttede kommunens vurdering af, at den strengeste af de tre foreslåede linjer var den korrekte.

Miljø- og Fødevareklagenævnet besluttede på baggrund af de nye oplysninger, især kommunens usikkerhed om beskyttelseslinjens forløb, at genoptage sagen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Sorø Kommunes afgørelse af 16. maj 2022 og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen. Afgørelsen erstatter nævnets tidligere afgørelse fra januar 2023.

Utilstrækkeligt oplysningsgrundlag

Nævnet begrunder afgørelsen med, at den oprindelige dispensation blev truffet på et utilstrækkeligt oplyst grundlag. Dette er i strid med undersøgelsesprincippet (officialprincippet), som er en grundlæggende forvaltningsretlig grundsætning. Den afgørende mangel var usikkerheden om det præcise forløb af søbeskyttelseslinjen på ejendommen.

Sorø Kommunes fremlæggelse af tre forskellige mulige forløb for beskyttelseslinjen skabte en så væsentlig usikkerhed om det faktuelle grundlag, at den oprindelige afgørelse anses for ugyldig. Nævnet understreger, at det er kommunens opgave som førsteinstans at foretage den konkrete vurdering og fastlægge linjens forløb, før der kan tages stilling til en eventuel dispensation efter Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 1.

Da dispensationen fra søbeskyttelseslinjen ophæves, ophæves dispensationen fra skovbyggelinjen efter Naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1 som en direkte konsekvens heraf. Sagen sendes derfor tilbage til Sorø Kommune, som først skal fastlægge søbeskyttelseslinjens forløb og derefter behandle ansøgningen på ny.

Lignende afgørelser