Klage over Nordfyns Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 2021-9, Sommerhusområde i Hasmark
Dato
8. november 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nordfyns Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 2021
Nordfyns Kommune vedtog den 25. januar 2023 lokalplan nr. 2021-9, Sommerhusområde i Hasmark. Lokalplanen har til formål at udlægge et nyt sommerhusområde med 22 grunde på et tidligere markområde. En sommerhusforening, der repræsenterer grundejere i det eksisterende sommerhusområde, klagede over planvedtagelsen. Planklagenævnet havde tidligere truffet afgørelse i en klagesag vedrørende Nordfyns Kommunes screeningsafgørelse om, at lokalplanen ikke skulle miljøvurderes.
Klagepunkter
Klagen omhandlede to hovedspørgsmål:
- Berettigede forventninger til stiforbindelser: Klageren anførte, at lokalplanen indeholdt to stipassager (på kortbilag 2) til trods for en angivelig aftale fra et møde den 7. oktober 2021 om, at der ikke ville blive etableret stipassager over vandafledningskanalen, der adskiller områderne. Klageren mente at have en berettiget forventning om, at disse stier ikke ville blive inkluderet.
- Uklarhed i lokalplanen vedrørende sommerhusstørrelse: Klageren frygtede, at lokalplanens formuleringer, især i § 1 og § 4 i lokalplanforslaget, kunne muliggøre opførelse af store sommerhuse, herunder "kæmpesommerhuse" med plads til op til 30 beboere, ved sammenlægning af flere af de 22 grunde. Dette skabte utryghed blandt naboforeningerne, der var bekymrede for, at den angivne bebyggelsesprocent på 15 kunne udnyttes til dette formål.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at lokalplanen fortsat er gældende. Nævnets kompetence omfatter retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Vurdering af berettigede forventninger
Planklagenævnet fandt, at kommunen ikke var afskåret fra at vedtage lokalplanen med de pågældende stiforbindelser på grund af berettigede forventninger. Nævnet lagde vægt på, at:
- En kommune har ret til at ændre planlægningen for et område, hvis den finder det hensigtsmæssigt.
- Borgere kan generelt ikke have berettigede forventninger om, at plangrundlaget for et givent område ikke vil blive ændret, da kommunen altid har mulighed for at gøre dette i henhold til Planloven § 13, stk. 1.
- Kommunen har et meget vidtgående planlægningsmæssigt skøn i forhold til indholdet af planer, hvilket Planklagenævnet ikke kan efterprøve.
Vurdering af uklarhed i lokalplanen
Planklagenævnet vurderede, at der ikke var en sådan uklarhed i lokalplanen, at det kunne begrunde planens ugyldighed. Nævnet bemærkede, at:
- Upræcise eller potentielt modstridende bestemmelser i en lokalplan generelt ikke påvirker dens gyldighed, men kan have betydning for kommunens senere håndhævelse.
- Planklagenævnet ophæver som udgangspunkt ikke en lokalplan på grund af potentiel fremtidig tvivl om fortolkningen.
- Kommunen ved den endelige vedtagelse af lokalplanen har ændret § 4.3, så det nu klart fremgår, at der skal udstykkes 22 sommerhusgrunde inden for lokalplanområdet, og at disse grunde ikke kan sammenlægges. Denne ændring adresserede direkte klagerens bekymring om sammenlægning af grunde til "kæmpesommerhuse".
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over lokalplan nr. 2021-9. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, da nævnet ikke gav klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser