Afvisning af realitetsbehandling af klage over afslag på genoptagelse af sag om minivådområde
Dato
14. april 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om etablering af et minivådområde inden for strandbeskyttelseslinjen
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Kystdirektoratets afgørelse om afslag på genoptagelse af en sag vedrørende etablering af et minivådområde. Sagen omhandler etablering af et minivådområde inden for strandbeskyttelseslinjen på en ejendom i Købelev, Nakskov. Klagen blev indgivet af ejendommens ejer.
Kystdirektoratets afgørelse
Kystdirektoratet afviste den 13. december 2022 at genoptage sagen om dispensation til etablering af minivådområdet. Afgørelsen blev meddelt og offentliggjort samme dato på Kystdirektoratets hjemmeside. Kystdirektoratet vejledte om, at en klage skulle indgives via klageportalen inden for fire uger.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Ejendommens ejer påklagede Kystdirektoratets afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 12. januar 2023. Klager anførte, at minivådområder har en samfundsmæssig interesse, og at det ansøgte område allerede indeholder flere tekniske installationer, herunder store vindmøller. Klager mente desuden, at der var sket urimelig forskelsbehandling i sagen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Kystdirektoratets afgørelse. Afvisningen skyldes, at klagen blev indgivet efter udløbet af klagefristen.
Klagefrist og forvaltningsretlig praksis
Ifølge Naturbeskyttelseslovens § 87, stk. 1 er klagefristen fire uger fra den dag, afgørelsen er meddelt eller offentligt bekendtgjort. Kystdirektoratets afgørelse blev meddelt og offentliggjort den 13. december 2022, hvilket betød, at klagefristen udløb den 10. januar 2023. Klagen blev dog først indgivet den 12. januar 2023, to dage efter fristens udløb.
Nævnet bemærkede, at Naturbeskyttelsesloven ikke indeholder bestemmelser om at se bort fra overskridelser af klagefristen. Dog kan en myndighed i særlige tilfælde, ifølge almindelig forvaltningsretlig praksis, se bort fra en for sen klage. Ved vurderingen tages der hensyn til fristoverskridelsens længde, undskyldelige omstændigheder (herunder korrekt klagevejledning) og hensynet til andre parter.
Nævnets vurdering og afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis er restriktiv med hensyn til klagefrister, især i sager med modstående interesser. En klage indgivet efter fristens udløb vil som udgangspunkt blive afvist, selv ved en kort overskridelse. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige forhold, der kunne begrunde at se bort fra overskridelsen i denne sag. Der var ingen oplysninger om, at klager var afskåret fra at indgive klagen rettidigt. Desuden indeholdt Kystdirektoratets afgørelse en fyldestgørende klagevejledning.
På baggrund heraf afviste Miljø- og Fødevareklagenævnet at realitetsbehandle klagen i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 87, stk. 1, jf. Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i overensstemmelse med Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser