Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til telemast i Køge
Dato
22. maj 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Køge Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Køge Kommune afslog den 9. december 2022 en landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj telemast på ejendommen [A1], 4600 Køge. Ansøgeren klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet, som skulle vurdere, om forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kunne gives landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Ejendommens karakteristika og planforhold
Ejendommen ligger i landzone. Den nordlige del, hvor masten skulle placeres, er udpeget som et særligt værdifuldt landbrugsområde i kommuneplan 2021 for Køge Kommune. Den sydlige del er udpeget som et værdifuldt kulturmiljø. Derudover ligger et fredet område, [A2], cirka 420 meter øst for den planlagte mast. Ejendommen befinder sig også i kystnærhedszonen, cirka 1,6 km fra kysten. Den sydlige del af ejendommen er omfattet af kommuneplanramme nr. 13BE27, der udlægger området til landsbyområde med blandet bolig og erhverv, samt af lokalplan nr. 5-19, Egøje landsby. Mastens placering ligger uden for kommuneplanens rammer og lokalplanens område.
Ansøgningens formål og alternative placeringer
Ansøgningen omhandlede opførelse af en 48 meter gittermast med det formål at forbedre mobildækningen i et større område omkring Egøje, hvor ansøgeren har et dækningskrav. Masten var tiltænkt placeret cirka 5 meter fra en eksisterende bygning på 932 m². Ansøgeren havde undersøgt flere alternative placeringer, som dog blev afvist af forskellige årsager:
- Øst for jernbanen: Afvist, da området er udpeget som bevaringsværdigt landskab.
- [A3]: Afvist, da ejendommen er omfattet af en lokalplan, der ikke tillader opsætning af telemaster.
- Anden placering på [A1]: Afvist på grund af lokalplanen.
- Vestlige side af [A4] over for [A5]: Afvist, da det ifølge ansøgeren ville stride mod Planklagenævnets praksis om at undgå spredt og uplanlagt bebyggelse.
- [A6]: Afvist, da den kun kunne skabe en dækning på 57,4 % i dækningsområdet, hvor kravet er mindst 90 %.
Kommunens begrundelse for afslag
Køge Kommune begrundede afslaget med, at den ansøgte gittermast ville have en betydelig negativ påvirkning på oplevelsen af kystlandskabet, da landskabet mellem placeringen og kysten er åbent og jævnt faldende. Kommunen lagde desuden vægt på, at placeringen ligger i umiddelbar tilknytning til landsbyen Egøje, som er omfattet af en kulturmiljøudpegning og bevarende lokalplan, samt tæt på fredningen af [A2]. Selvom masten ikke lå inden for disse udpegninger, vurderede kommunen, at den ville have en betydelig oplevelsesmæssig indvirkning på landsbyens kulturmiljø og det fredede landskab. Endelig indgik en betydelig modstand fra borgerne i Egøje i kommunens vurdering. Kommunen konkluderede, at de landskabelige, kulturmiljømæssige og nabomæssige hensyn skulle vægtes højest på grund af de særlige omstændigheder med placeringen i kystnærhedszonen og i tilknytning til kulturmiljøet og fredningen.
Planklagenævnet behandlede klagen over Køge Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse af en telemast. Nævnet er kompetent til at behandle afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål vedrørende undtagelsesbestemmelser, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Krav om landzonetilladelse til telemaster
Generelt kræver ny bebyggelse i landzone tilladelse fra kommunen i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Dog er visse typer byggeri, herunder anlæg til offentlig trafik, forsyning eller varsling, samt radio- og tv-modtagelse, undtaget fra kravet om landzonetilladelse, hvis de er fritaget for byggetilladelse i bygningsreglementet, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 9. Panelantenner til mobilkommunikation på eksisterende master, siloer eller skorstene er også undtaget, hvis højden ikke forøges, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 17. En telemast, der kræver byggetilladelse, anses dog for bebyggelse og kræver landzonetilladelse.
Generelle principper for telemaster i landzone
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt samfundsmæssige interesser, jf. Planlovens § 1, stk. 2. Der er en betydelig samfundsmæssig interesse i at etablere hensigtsmæssig mobildækning, hvilket vægtes højt i sager om landzonetilladelse til telemaster, især hvis ansøgeren har et dækningskrav. Dog skal hensynet til landskabet fortsat varetages.
Placering af nye telemaster bør så vidt muligt ske i bymæssig bebyggelse eller i tilknytning til eksisterende høje konstruktioner (f.eks. andre master, vindmøller, skorstene). Hvis dette ikke er muligt, bør masten placeres i tilknytning til eksisterende (lavere) bebyggelse. Hensynet til nabogener må normalt vige for hensynet til landskabet i disse sager. Placering i værdifulde landskabsområder bør undgås. Kommunen kan overveje påbud efter Mastelovens § 11 om adgang til eksisterende konstruktioner eller ekspropriation efter Mastelovens § 15 (som kræver tilladelse fra Energistyrelsen, jf. Mastelovens § 15, stk. 3). Ansøgeren skal undersøge og godtgøre, at den ansøgte placering er den bedst egnede ud fra de relevante hensyn.
Landzonetilladelse i kystnærhedszonen
Kystnærhedszonen skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængig af kystnærhed. Landzonetilladelse kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3. De landskabelige, naturmæssige og rekreative interesser i kystnærhedszonen skal tillægges særlig betydning.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet anerkendte behovet for telemasten og dens betydelige samfundsmæssige interesse på grund af dækningskravet. Nævnet konstaterede, at der ikke var andre høje konstruktioner i området, hvor masten kunne placeres for at opnå den ønskede dækning. Nævnet fandt, at den ansøgte placering var i overensstemmelse med nævnets praksis for placering af telemaster, da den opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse og i udkanten af den bymæssige bebyggelse i Egøje, og dermed ikke ville fremstå fritliggende i det åbne land.
Selvom masten placeres inden for kystnærhedszonen og sandsynligvis vil være synlig fra kysten, vurderede nævnet, at der var tale om et enkeltstående byggeri, der opføres som en gittermast nær øvrig bebyggelse i kystnærhedszonen, og at opførelsen sker ud fra et samfundsmæssigt hensyn. Nævnet bemærkede desuden, at selvom masten placeres nær en bevarende lokalplan, et kulturmiljø og en fredning, kan dette ikke medføre en ændret vurdering, da masten placeres uden for disse områder. Endvidere vurderede nævnet, at opførelsen af masten ikke ville medføre nabogener i et omfang, der kunne ændre vurderingen, og at hensynet til borgerne i landsbyen vægtes relativt lavt i denne type sager af samfundsmæssig betydning.
Planklagenævnet ophævede Køge Kommunes afgørelse af 9. december 2022 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunen skal i den fornyede behandling undersøge, om der findes alternative bedre egnede placeringsmuligheder i overensstemmelse med nævnets praksis for placering af telemaster. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1, og er endelig, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser