Manglende fradrag for norsk trygdeavgift og creditlempelse
Dato
22. oktober 2024
Hoved Emner
Fradrag
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Norsk trygdeafgift, Social sikring, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Fradrag, Credit-lempelse, Pension, Bevisbyrde
Sagen omhandler en klagers ret til fradrag for norsk trygdeafgift og creditlempelse for norsk pension i indkomstårene 2020 og 2021. Klageren, der er fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, modtog pension fra Norge og betalte trygdeafgift (sociale bidrag) på henholdsvis 13.817 DKK i 2020 og 14.641 DKK i 2021. Klageren havde ikke selvangivet disse indtægter.
Skattestyrelsen havde i sin afgørelse godkendt fradrag for den betalte trygdeafgift som obligatoriske sociale bidrag efter Ligningsloven § 8 M, stk. 2, men afviste creditlempelse for trygdeafgiften under henvisning til, at trygdeafgift ikke er en skat omfattet af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Skattestyrelsen forudsatte, at klageren var socialt sikret i Norge, da den eneste indkomst var fra Norge, og henviste til Personskatteloven § 3, stk. 2 for fradrag i personlig indkomst.
Klageren påstod, at hun blev dobbeltbeskattet, da hun ikke fik creditlempelse for den obligatoriske trygdeafgift betalt i Norge.
Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse og fandt, at klageren ikke var berettiget til fradrag for den betalte trygdeafgift. Retten begrundede dette med, at trygdeafgift ikke er en indkomstskat omfattet af Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande artikel 2, og der kunne derfor ikke gives creditlempelse efter overenskomstens Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande artikel 25. Vedrørende fradrag efter Ligningsloven § 8 M, stk. 2 fastslog retten, at klageren ikke havde godtgjort at være omfattet af obligatorisk social sikringslovgivning i Norge i medfør af EU-forordninger om social sikring, eller at hun var fritaget for dansk social sikring. Bevisbyrden for fradrag påhviler klageren, og denne var ikke løftet. Landsskatteretten henviste desuden til Den Juridiske Vejledning, der angiver, at pensionister med bopæl i Danmark som udgangspunkt er omfattet af dansk social sikring.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke godkendes fradrag for sociale bidrag betalt i Norge for indkomstårene 2020 og 2021.
Begrundelse for afgørelsen
-
Creditlempelse: Landsskatteretten fastslog, at norsk trygdeafgift ikke er en indkomstskat i henhold til Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande artikel 2. Derfor kunne der ikke gives creditlempelse for den betalte trygdeafgift efter overenskomstens Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem de nordiske lande artikel 25.
-
Fradrag for udenlandske sociale bidrag: Vedrørende fradrag efter Ligningsloven § 8 M, stk. 2 bemærkede retten, at et sådant fradrag forudsætter, at skatteyderen:
- Ikke er hjemmehørende i fremmed stat i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
- Er omfattet af social sikringslovgivning i den fremmede stat i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring.
Retten understregede, at bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler klageren, jf. SKM2004.162.HR. På trods af Skatteankestyrelsens opfordring havde klageren ikke fremlagt dokumentation for, at hun i 2020 og 2021 var fritaget for dansk social sikring eller forpligtet til at betale obligatoriske sociale bidrag i Norge. Landsskatteretten fandt derfor, at klageren ikke havde godtgjort at være berettiget til fradrag for den betalte trygdeafgift i Norge i medfør af Ligningsloven § 8 M, stk. 2.
-
Bemærkning: Retten bemærkede endvidere, at pensionister med bopæl i Danmark som udgangspunkt er omfattet af dansk social sikring, og at spørgsmål om eventuel tilbagesøgning af for meget betalt socialt bidrag i Norge skal rettes til de norske myndigheder.
Lignende afgørelser