Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Afslag på ekstraordinær genoptagelse trods myndighedsfejl - manglende overholdelse af 6-måneders frist

Dato

30. oktober 2024

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Ekstraordinær genoptagelse, Skatteforvaltningsloven, Myndighedsfejl, Kundskabstidspunkt, 6-måneders frist, Skønsmæssig ansættelse, Bevisbyrde

Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2012-2014. Klageren havde i disse år ført IT-konsulentydelser over sin ægtefælles enkeltmandsvirksomhed og havde ikke selvangivet indkomst. Skattestyrelsen (dengang SKAT) forhøjede i 2016 klagerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt med i alt 2.024.614 kr. baseret på indsætninger på klagerens og ægtefællens bankkonti, fordelt med 50% til hver, og indrømmede et skønsmæssigt fradrag for udgifter.

Klageren anmodede den 22. juli 2022 om ekstraordinær genoptagelse, idet han henviste til, at en efterfølgende straffesag mod ham og ægtefællen havde afsløret fejl i Skattestyrelsens oprindelige opgørelse. Disse fejl omfattede beløb medtaget to gange (interne overførsler), fortegnsfejl, og indsætninger, der var private. Skattestyrelsen havde i forbindelse med straffesagen udarbejdet en ny opgørelse, der korrigerede den samlede indkomst for klageren og ægtefællen betydeligt.

ÅrOmfordelte beløb (kr.)Fortegnsfejl (kr.)Beløb medtaget to gange (interne overførsler) (kr.)Private indsætninger (kr.)Ændring i fradrag for driftsomkostninger (kr.)
20121.198.623146.139065.72917.634
2013189.39011.641703.00078.983164.352
201400441.00071.155139.306

Skattestyrelsen afviste klagerens anmodning om genoptagelse. Begrundelsen var, at fristen for ordinær genoptagelse var udløbet, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 ikke var opfyldt. Styrelsen anførte, at en eventuelt for høj skønsmæssig ansættelse ikke i sig selv udgjorde en særlig omstændighed, medmindre den var åbenlyst urimelig ud fra de oplysninger, der forelå på tidspunktet for ansættelsen. Desuden var den 6-måneders reaktionsfrist i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 overskredet, da klageren havde haft kendskab til afgørelsen siden maj 2016.

Klagerens repræsentant fastholdt, at der var tale om myndighedsfejl i den oprindelige afgørelse, som Skattestyrelsen var forpligtet til at rette. Repræsentanten argumenterede for, at fejlene var så væsentlige, at de i sig selv udgjorde særlige omstændigheder, der berettigede til genoptagelse, og at klageren først fik kundskab om fejlenes omfang ved byretsdommen af 1. april 2022 i straffesagen, hvorfor 6-måneders fristen var overholdt. Repræsentanten henviste også til, at afgørelsen fra 2016 aldrig var modtaget, og at Skattestyrelsen burde have genoptaget sagen af egen drift, da afgørelsen var åbenbart ulovlig.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens afgørelse af 31. maj 2016 var afsendt med fysisk post til klageren, og da den ikke var returneret, var der en formodning for, at afgørelsen var kommet frem. Klageren havde ikke fremlagt oplysninger, der modbeviste dette, og det blev derfor lagt til grund, at klageren modtog afgørelsen primo juni 2016.

Klagefristen over afgørelsen var udløbet på tidspunktet for klagerens anmodning af 22. juli 2022 om genoptagelse. Fristen for ordinær genoptagelse af indkomstårene 2012-2014 udløb henholdsvis den 1. maj 2016, 1. maj 2017 og 1. maj 2018, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. Anmodningen var således modtaget efter udløbet af den ordinære frist.

Landsskatteretten vurderede, om der var grundlag for ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, som kræver særlige omstændigheder. En myndighedsfejl, der har medført en materielt urigtig ansættelse, kan udgøre en sådan særlig omstændighed.

Landsskatteretten fandt:

  • Omfordelte beløb og private indsætninger: Den efterfølgende omkvalificering af indsætninger i straffesagen medførte ikke, at Skattestyrelsen havde begået myndighedsfejl i afgørelsen af 31. maj 2016. Dette skyldtes, at der på afgørelsestidspunktet ikke forelå tilstrækkelige oplysninger fra klageren om indsætningernes fordeling og karakter. Der forelå derfor ikke særlige omstændigheder i relation til disse poster.
  • Fortegnsfejl og interne overførsler: Landsskatteretten fandt, at der var begået myndighedsfejl i Skattestyrelsens afgørelse af 31. maj 2016. Dette skyldtes, at beløb, der var udbetalinger fra kontoen, var medtaget som omsætning, og at interne overførsler var medtaget to gange. Disse fejl var erkendelige for SKAT på afgørelsestidspunktet, da styrelsen var i besiddelse af kontoudtogene. Fejlene udgjorde betydelige beløb (73.070 kr. i 2012, 357.321 kr. i 2013 og 220.500 kr. i 2014) og medførte materielt forkerte skatteansættelser, som det ville være åbenbart urimeligt at opretholde. Disse fejl udgjorde derfor særlige omstændigheder, der kunne føre til genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, hvis betingelserne i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var opfyldt.

Overholdelse af 6-måneders fristen

Landsskatteretten fandt, at de forhold, der begrundede genoptagelsesanmodningen (fortegnsfejl og interne overførsler), beroede på oplysninger i afgørelsen af 31. maj 2016 sammenholdt med de kontoudtog, der forelå på afgørelsestidspunktet. Klageren var således bekendt med eller burde have været bekendt med disse forhold, da han modtog afgørelsen i juni 2016. Anmodningen af 22. juli 2022 var derfor fremsat senere end 6 måneder efter, at klageren kom til kundskab om de særlige omstændigheder.

Landsskatteretten fandt endvidere, at de foreliggende fortegnsfejl og medtagne interne overførsler ikke i sig selv udgjorde særlige omstændigheder, der kunne føre til dispensation fra 6-måneders fristen efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2, 5. pkt.. Der var ikke fremlagt oplysninger, der godtgjorde, at klageren havde befundet sig i en tilstand, hvor han ikke var i stand til at anmode om genoptagelse inden for fristen.

Repræsentantens anbringende om, at SKATs afgørelse var åbenbart ulovlig, og at Skattestyrelsen burde have genoptaget sagen af egen drift, kunne ikke føre til et andet resultat. Fristen for ordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 udløb for det seneste indkomstår 1. maj 2018. Skattestyrelsen blev først opmærksom på fejlene i forbindelse med straffesagen, hvor dom blev afsagt den 1. april 2022, og havde derfor ikke mulighed for at genoptage sagen af egen drift inden for den ordinære frist.

Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse.

Lignende afgørelser