Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afgørelse om beregning af fleksløntilskud og vurdering af lønindtægt

Ankestyrelsen har behandlet fire principielle sager om beregning af fleksløntilskud, hvor fleksjobansatte modtog udbetalinger fra deres arbejdsgivere. Den centrale problemstilling var, hvorvidt disse udbetalinger skulle betragtes som lønindtægt eller arbejdsfri indtægt, og hvordan de i givet fald skulle indgå i beregningen af fleksløntilskuddet.

I den første sag modtog borgeren en tantieme2.500 kr. i juni 2022, som kommunen medregnede som lønindtægt. Borgeren argumenterede for, at tantiemen var udbetalt på grund af ekstra arbejde under corona, som borgeren ikke selv havde udført. I den anden sag modtog borgeren en bonus i september 2022, som kommunen også medregnede som lønindtægt. Denne bonus var baseret på en aftale om virksomhedens økonomiske resultater. Den tredje sag omhandlede en julebonus10.000 kr. udbetalt i december 2022, som kommunen ligeledes anså for lønindtægt. Endelig omhandlede den fjerde sag en udbetaling på 2.000 kr. i december 2022, benævnt som en julegave, som kommunen medregnede som lønindtægt, da den var indberettet som A-indkomst.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har truffet principielle afgørelser i de fire sager for at fastslå retningslinjerne for, hvornår udbetalinger fra arbejdsgivere skal betragtes som lønindtægt i fleksløntilskudsberegningen, og hvordan de skal fordeles.

Ankestyrelsens principielle afgørelser:

SagUdbetalingstypeKommunens afgørelseAnkestyrelsens afgørelsePrincipiel betydning/begrundelse
1TantiemeLønindtægtStadfæstet/HjemvistTantieme er lønindtægt, men perioden skal afklares for korrekt fordeling.
2BonusLønindtægtStadfæstet/HjemvistResultatbaseret bonus er lønindtægt, men skal fordeles over den dækkede periode.
3JulebonusLønindtægtStadfæstet/HjemvistBonus for ekstra indsats er lønindtægt, men skal fordeles over den dækkede periode.
4JulegaveLønindtægtÆndretUdbetalingen er en gave, da den er ens for alle og uafhængig af personlig indsats.

Ankestyrelsen stadfæstede i de første tre sager kommunernes vurdering af, at de udbetalte tantiemer og bonusser var at betragte som lønindtægt. Dette skyldes, at udbetalingerne var en del af ansættelsesforholdet, indberettet som A-indkomst, og i flere tilfælde beregnet ud fra timetal eller virksomhedens resultater. Det blev dog fastslået, at kommunerne skulle undersøge, hvilken periode udbetalingerne dækkede, og derefter fordele dem ligeligt over denne periode i beregningen af fleksløntilskuddet, jf. Bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud § 3, stk. 1-4.

I den fjerde sag ændrede Ankestyrelsen kommunens afgørelse. Her blev den udbetalte julegave2.000 kr. vurderet som en arbejdsfri indtægt, der ikke skulle indgå i beregningen af fleksløntilskuddet. Begrundelsen var, at udbetalingen var ens for alle medarbejdere, uafhængig af personlig arbejdsindsats, og tydeligt benævnt som en julegave af arbejdsgiveren. Dette understreger princippet om, at udbetalinger, der ikke kan karakteriseres som løn, ikke medfører fradrag i fleksløntilskuddet, jf. Bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud § 1, stk. 1.

Kommunerne blev i de hjemviste sager pålagt at foretage nye beregninger og afgørelser baseret på de nye retningslinjer. Ankestyrelsen kritiserede desuden kommunen for manglende overholdelse af genvurderingsfrister og manglende partshøring i nogle af sagerne, dog uden at det ændrede sagernes resultat.

Lignende afgørelser