Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om afvisning af klage vedrørende støjgrænser og tilsynsafgørelse
Dato
17. marts 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Afvisning af klage over påbud om ændring af støjgrænser i miljøgodkendelse samt klage
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Morsø Kommunes afgørelse af 24. oktober 2022. Afgørelsen omhandlede et påbud om ændring af støjgrænser i miljøgodkendelsen for virksomheden [Virksomhed1] beliggende på [Adresse1] og [Adresse2] i Nykøbing Mors. Klagen blev indbragt af en gruppe omboende den 5. november 2022.
Morsø Kommunes afgørelse
Morsø Kommune traf afgørelsen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 41a, stk. 2, nr. 3. Virksomheden er omfattet af listepunkt K 206 og K 214 i bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Miljøgodkendelsen fra 29. januar 2016 fastsatte støjgrænser på 40 dB(A) og 35 dB(A) til beboelsesejendomme i tidsrummet 22.00-07.00.
Kommunens påbud tilføjede en ny støjgrænse på 55 dB(A) for et rekreativt område (golfbane) nordøst for virksomheden, gældende alle ugens dage og tidsrum. Morsø Kommune vurderede, at klagerne ikke var parter i sagen, da de ikke havde en væsentlig og individuel interesse.
Kommunen traf desuden en tilsynsafgørelse om ikke at kræve yderligere støjdæmpende foranstaltninger. Dette skyldtes, at måleresultater fra en miljømåling af 2. august 2022 viste marginale overskridelser af støjgrænserne, som dog var inden for beregningens usikkerhed. Kommunen ønskede ikke at begrænse virksomhedens natlige lastbilkørsel, da virksomheden er en del af kommunens vinterberedskab.
Klagerens anbringender
Klagerne anførte en række punkter i deres klage, herunder:
- Anvendelse af forkert hjemmel, idet Miljøbeskyttelsesloven § 41 ikke kan tillade ulovlige forhold eller øget forurening som følge af udvidede driftstider.
- Virksomheden skal overholde grænseværdierne i støjvejledningen.
- Støjgrænserne for golfbanen er ikke korrekte.
- Uafklaret miljøgodkendelse for lastbilkørsel i natperioden.
- Manglende vurdering af overholdelse af vejledende grænseværdier for maksimal støj, hørbare toner og impulsstøj.
- Virksomhedens driftstid skal afklares.
- Støjberegningens forudsætninger for natlig lastbilkørsel stemmer ikke overens med naboernes oplevelser.
- Virksomhedens drift og indretning overtræder lokalplanens bestemmelser.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Morsø Kommunes afgørelse om ændring af støjgrænser og tilsynsafgørelsen. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.
Klageberettigelse vedrørende ændring af støjgrænser
Nævnet vurderede klageberettigelsen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 98, stk. 1, nr. 2, som kræver en væsentlig, individuel interesse i sagens udfald. Nævnet fandt, at klagerne ikke havde en sådan interesse i den del af afgørelsen, der omhandlede påbud om ændringer i støjgrænser. Dette skyldtes, at den påklagede afgørelse udelukkende fastsatte en ny støjgrænse for golfbanen og ikke medførte ændringer i støjgrænserne for beboelsesejendomme i området. Der var ikke fremkommet andre forhold, der kunne begrunde klageberettigelse.
Klageadgang vedrørende tilsynsafgørelse
Nævnet behandlede klageadgangen for tilsynsafgørelsen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1. Kommunen fører tilsyn med overholdelse af vilkår i godkendelser og tilladelser jf. Miljøbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, nr. 2. Hvis vilkår ikke overholdes, skal kommunen sørge for, at det ulovlige forhold bringes til ophør, medmindre det har underordnet betydning, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 68. Kommunens valg af lovliggørelsesmåde er reguleret i Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at Morsø Kommunes afgørelse om ikke at kræve yderligere støjdæmpende foranstaltninger var truffet som led i kommunens tilsynsvirksomhed. Da afgørelser truffet efter Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 1 ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 3, havde nævnet ikke kompetence til at behandle denne del af klagen.
Afgørelsens endelighed
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klagerne for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser