Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets stadfæstelse af Forsyningstilsynets afgørelse om indtægtsramme for Elnet Midt A/S for 2018

Dato

22. november 2022

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elforsyning

Højdepunkt

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Forsyningstilsynets afgørelse af

Energiklagenævnet modtog en klage fra Elnet Midt A/S, repræsenteret af PriceWaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, vedrørende Forsyningstilsynets afgørelse af 31. august 2020 om fastsættelse af klagers indtægtsramme for reguleringsåret 2018. Klagen omhandler specifikt metoden til fastsættelse af beløb til dækning af omkostninger til nettab.

Elnet Midt A/S er en netvirksomhed, der driver virksomhed i henhold til bevilling efter elforsyningsloven. Netvirksomheder er underlagt en indtægtsrammeregulering, hvor Forsyningstilsynet årligt fastsætter indtægtsrammen for at dække omkostninger ved effektiv drift og forrentning af investeret kapital, jf. elforsyningsloven § 69. Den nye økonomiske regulering trådte i kraft den 1. januar 2018 og er udmøntet i Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som var gældende for den påklagede afgørelse.

Klagers synspunkter

Klager indsendte et revideret reguleringsregnskab for 2018, som indeholdt oplysninger om fysisk nettab opgjort af Energinet for perioden 2014-2016, jf. Bekendtgørelse om netvirksomheders reguleringsregnskaber § 3, stk. 1. Elnet Midt A/S anførte i sit partshøringssvar, at nettabet for 2014-2015 var opgjort forkert på grund af en udskiftning af elmålere, hvilket resulterede i en urealistisk lav eller negativ nettabsmængde. Klager argumenterede for, at dette medførte, at selskabet ikke fik dækket alle sine omkostninger til nettab korrekt gennem indtægtsrammen for 2018. Klager fremhævede desuden, at Forsyningstilsynet tidligere har afveget fra reglerne i bilag 1 i forbindelse med udligningsordningen, og at lovgivers intention måtte have været, at beregningen af nettabsrammen skulle baseres på retvisende data. Klager henviste også til et høringsnotat, hvor Dansk Energi (nu Green Power Denmark) havde anmodet om en overgangsbestemmelse for at rette nettabsmængden, hvilket Energistyrelsen afviste med henvisning til, at en treårig periode skulle udglatte udsving.

Forsyningstilsynets synspunkter

Forsyningstilsynet fastholdt sin afgørelse og anførte, at beløbet til dækning af omkostninger til nettab var fastsat i overensstemmelse med Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder § 5, stk. 2 og bilag 1. Tilsynet påpegede, at Energinet foretager kvalitetssikring af saldoafregningen, og at indsigelser mod denne afregning er et mellemværende mellem klager og Energinet. Forsyningstilsynet fremhævede, at regeludstederen var bekendt med mulige fejlkilder ved udstedelsen af reglerne og valgte en treårig periode for at udglatte udsving, hvilket fremgik af høringsnotatet.

Energiklagenævnet stadfæstede Forsyningstilsynets afgørelse af 31. august 2020.

Nævnets begrundelse

Nævnet henviste til Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder § 5, stk. 1, nr. 3 og Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder § 5, stk. 2, samt bilag 1 til bekendtgørelsen. Det fremgår heraf, at beløb til dækning af omkostninger til nettab i den første reguleringsperiode skal beregnes som gennemsnittet af det fysiske nettab, som opgjort af Energinet ved saldoafregningen i perioden 2014-2016.

Energiklagenævnet bemærkede, at Energistyrelsen i forbindelse med den offentlige høring over indtægtsrammebekendtgørelsen specifikt havde forholdt sig til et ønske fra Dansk Energi (nu Green Power Denmark) om en overgangsbestemmelse, der ville give netvirksomheder mulighed for at rette nettabsmængden. Energistyrelsen afviste at ændre bekendtgørelsen med en ansøgningsbaseret korrektionsmekanisme for det fysiske nettab.

Nævnet fandt derfor, at Forsyningstilsynet med rette havde fastsat beløbet til dækning af omkostninger til nettab på baggrund af oplysninger om det fysiske nettab som opgjort af Energinet ved saldoafregningen i perioden 2014-2016 i overensstemmelse med metoden i bekendtgørelsens bilag 1. Der var ikke hjemmel til at dispensere fra denne metode.

Afgørelsens hjemmel

Afgørelsen blev truffet i henhold til elforsyningsloven § 89, stk. 1 og Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder § 54, stk. 1.

Lignende afgørelser