Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afgørelse om støj- og vibrationsgener fra tog

Dato

6. februar 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Miljøbeskyttelsesloven

Højdepunkt

Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke at meddele påbud i sag om støj- og vibrationsgener

En grundejerforening har klaget over Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 29. november 2021 om ikke at meddele påbud vedrørende støj- og vibrationsgener fra Nærumbanen. Klagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet den 8. december 2021.

Grundejerforeningen anmodede nævnet om at påbyde togoperatøren, V1, at udbedre forhold ved togbanen for at minimere vibrationer og støj. De fremhævede, at generne var forværret over tid, fra kun at høre toget i 2010 til nu også at mærke det. Klageren havde på opfordring fra V1 registreret, hvilke tog der medførte gener, men V1 fandt ingen anmærkninger efter undersøgelse.

Kommunens afgørelse og begrundelse

Lyngby-Taarbæk Kommune havde vurderet, at støj- og vibrationsgenerne stammede fra passerende tog, hvilket ikke kan reguleres med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 42. Kommunen henviste til Miljøstyrelsens vejledning nr. 1 fra 1997 om ”Støj og vibrationer fra jernbaner” samt tidligere afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet.

Togoperatørens udtalelse

V1 oplyste til kommunen den 15. oktober 2021, at de ved hver klage undersøger, om generne er inden for normalen, eller om de skyldes fejl på tog eller bane, som i så fald repareres. De fremhævede, at bane og tog løbende vedligeholdes og renoveres i overensstemmelse med gældende regler. V1 var desuden i gang med at udskifte sveller på en 2 km strækning, hvilket forventedes at reducere rystelser. Yderligere renovering og vedligeholdelse af Nærumbanen forventes at have en positiv indvirkning på støj og vibrationer fra togdriften. Banen måles halvårligt for at sikre overholdelse af gældende tolerancer.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Miljøbeskyttelsesloven § 42, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1, og gav ikke medhold i grundejerforeningens klage over Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse.

Nævnets begrundelse

Nævnet fandt, i overensstemmelse med sin praksis og Miljøstyrelsens vejledning nr. 1 fra 1997 om ”Støj og vibrationer fra jernbaner” samt et tillæg fra 2007, at Miljøbeskyttelsesloven § 42 ikke giver hjemmel til at gribe ind over for støj og vibrationer fra forbikørende tog. Dette skyldes, at forbikørende tog betragtes som en del af jernbanenettets almindelige benyttelse, hvilket omfatter aktiviteter nødvendigt forbundet med normal trafikafvikling.

Afgørelsens endelighed

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke.

Lignende afgørelser