Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende afstemning af balanceopgørelse for økologiske chips
Dato
15. februar 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om manglende afstemning af balanceopgørelse for
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en virksomhed over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 29. september 2022. Indskærpelsen vedrørte manglende afstemning af samlede indgående og udgående mængder af råvarer og færdigvarer til produktion af økologiske chips.
Virksomhedens klage og argumenter
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 7. oktober 2022. Klager oplyste, at der kun produceres økologiske chips for én kunde ca. fire gange årligt, og at der ikke er et lager af økologiske færdigvarer. Den økologiske produktion udgør en meget lille del af den samlede produktion. Virksomheden mente, at det fremlagte økologiregnskab dokumenterede balance mellem indkøbte og forbrugte råvarer samt producerede og solgte færdigvarer, og at det viste et ultimolager på 0 kg i september. Klager medgav, at der ikke var fastsat en definition for en markant difference for enkelte råvarer, men at der blev fulgt op via recepterne i regnskabssystemet. Klager mente ikke, der var belæg for indskærpelsen eller gebyrbelagte kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsens konstateringer
Under et kontrolbesøg den 29. september 2022 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden manglede en afstemning af samlede indgående og udgående mængder for økologiske chips. Det blev også bemærket, at virksomheden ikke fulgte egne regnskabseksempler indsendt ved opstart af den økologiske produktion, og at der ikke var fastsat en definition af en markant difference for de enkelte råvarer. Fødevarestyrelsen havde tidligere vejledt virksomheden om afstemning og input/output-balance i økologiregnskabet. Virksomheden havde under tilsynet oplyst, at der laves et regnskab for hver produktion, men at der ikke var lavet en afstemning af input og output for september-produktionen.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var givet i medfør af Bekendtgørelse om økologiske fødevarer og økologisk akvakultur m.v. § 6, stk. 1, jf. bilag 2, pkt. 1.2.3. og pkt. 1.3. Styrelsen fremhævede, at virksomheden for september ikke havde lavet en samlet balanceopgørelse med angivelse af difference i kg og procent, herunder en vurdering af differencen. Det var ikke tilstrækkeligt at dokumentere, at der ikke fremstilles flere færdigvarer end råvarer tillader. Styrelsen understregede, at reglerne for økologiregnskab skal overholdes uanset produktionsmængde eller frekvens, da der ikke er en bagatelgrænse for økologisk produktion.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 29. september 2022, dog med en ændring af indskærpelsens ordlyd. Nævnet havde ikke kompetence til at behandle klagens formelle mangler på kontrolrapporten, da en kontrolrapport ikke er en afgørelse efter Økologiloven § 18 a, stk. 1.
Nævnets vurdering af regnskabskrav
Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Bekendtgørelse om økologiske fødevarer og økologisk akvakultur m.v. § 6, stk. 1, jf. bilag 2, pkt. 1.2.3. Det blev lagt til grund, at det fremlagte økologiregnskab alene indeholdt lageropgørelser for råvarer og færdigvarer samt salg heraf fordelt på måneder. Regnskabet manglede en samlet opgørelse for indgående mængder for færdigvaren økologiske chips og de anvendte råvarer. Der manglede dermed en balanceopgørelse med afstemning af samlede indgående og udgående mængder, der tog højde for forskydningen mellem primo- og ultimolagerbeholdning.
Betydning af begrænset produktion
Nævnet vurderede, at det forhold, at virksomheden kun havde begrænset produktion af økologiske chips, ikke kunne føre til et andet resultat. Kravet om afstemning er ikke betinget af produktionsmængden, og der er ingen bagatelgrænse for økologisk produktion.
Konsekvenser af indskærpelsen
Nævnet bemærkede, at det er en lovbestemt konsekvens af en indskærpelse, at der skal foretages opfølgende kontrol, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 6. Opkrævning af gebyr er ligeledes en lovbestemt konsekvens af opfølgende kontrolbesøg, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 38, stk. 1.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 29. september 2022 med den ændrede ordlyd: ”Virksomheden skal foretage afstemning for hver balanceopgørelse af de samlede indgående og udgående mængder af den pågældende art råvare eller færdigvare, hvor der tages højde for forskydningen mellem primo- og ultimolagerbeholdningen.” Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser