Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende landzonetilladelse til udhus i Ringkøbing-Skjern Kommune
Dato
10. februar 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ringkøbing-Skjern Kommunes lovliggørende landzonetilladelse
Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte den 29. august 2022 en lovliggørende landzonetilladelse til opførelse af et udhus på ejendommen [adresse1]. Denne afgørelse blev efterfølgende påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Ringkøbing-Skjern.
Ejendommens Forhold og Baggrund
Ejendommen er beliggende i landzone og er i BBR registreret som beboelsesejendom. Den ligger i et område udpeget som større sammenhængende landskab i kommuneplan 2021 for Ringkøbing-Skjern Kommune, med naturbeskyttelsesinteresser i den østlige del og økologiske forbindelser i den vestlige del. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer. Kommunen havde tidligere forestået nedrivning af et faldefærdigt enfamiliehus med tilhørende udhusbygninger samt oprydning af grunden.
Det Ansøgte Udhus
Der er nu opført et udhus, en bjælkehytte på ca. 20 m2, samt et el-skab på ejendommen. Udhuset er tiltænkt anvendelse som redskabsrum til opbevaring af plænetraktor, redskaber, foder til fugle og vildt m.v. Kommunen vurderede, at opførelsen af udhuset ikke ville medføre væsentlige landskabelige gener, idet den oprindelige bebyggelse på ejendommen havde været på 221 m2.
Klagesagens Fokus
Planklagenævnet behandlede i sagen to hovedspørgsmål:
- Om det ansøgte forhold var undtaget fra kravet om landzonetilladelse.
- Om der kunne gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til planlovens § 35, stk. 1.
Planklagenævnet ændrede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 29. august 2022 til et afslag, hvilket betyder, at kommunens tilladelse ikke længere er gældende.
Planklagenævnets Kompetence og Undtagelser
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter planlovens § 35, stk. 1, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om et forhold er omfattet af en undtagelsesbestemmelse.
Nævnet fastslog, at udhuset krævede landzonetilladelse. Selvom planlovens § 36, stk. 1, nr. 8 undtager visse udhuse op til 50 m2 fra kravet om tilladelse, fandt denne bestemmelse ikke anvendelse, da udhuset ikke opføres i tilknytning til et eksisterende enfamiliehus eller sommerhus. Ingen af de øvrige undtagelser i planlovens § 5 u, planlovens § 37 eller planlovens § 38 fandt heller anvendelse.
Vurdering af Landzonetilladelse
Nævnet fandt, at der ikke kunne gives lovliggørende landzonetilladelse til udhuset, da det stred mod de hensyn, som planlovens landzonebestemmelser skal varetage. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, med hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, der ikke er nødvendig for driften af primære erhverv.
Nævnet lagde vægt på, at udhuset med sin placering ville stride imod de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn om at undgå spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Dette skyldes, at udhuset er opført uden tilknytning til eksisterende bebyggelse, idet ejendommen er bygningsløs og derfor vil fremstå som fritliggende i landskabet. Desuden ligger ejendommen i et område med landskabelige udpegninger og naturbeskyttelsesinteresser.
Proportionalitet og Præcedens
Planklagenævnet bemærkede, at hensynet til proportionalitet og undgåelse af værdispild normalt indgår i sager om lovliggørelse. Dog vejer hensynet til retshåndhævelsen tungt, især hvis ejer vidste, at forholdet var ulovligt. Nævnet fandt i denne sag, at værdispildsbetragtninger ikke kunne føre til et andet resultat. Dette skyldtes hensynet til at undgå en uønsket præcedensvirkning samt udhusets begrænsede værdi og dets flytbarhed, hvilket muliggør anvendelse på en anden beliggenhed.
Afsluttende Bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser