Planklagenævnets afgørelse om forbud efter servitut i Nyborg Kommune
Dato
16. september 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nyborg Kommunes forbud efter servitut i forhold til indretning
Nyborg Kommune traf den 4. maj 2022 en afgørelse om forbud mod indretning af en bolig i tagetagen på ejendommen [A1], 5800 Nyborg. Afgørelsen blev truffet med henvisning til en tinglyst servitut og med hjemmel i Planlovens § 43. Ejeren af ejendommen har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet.
Ejendommen og servitutten
Ejendommen er omfattet af en servitut af 23. august 1989, som blev pålagt med hjemmel i den dagældende Kommuneplanlovens § 47, stk. 8. Servitutten blev etableret som et vilkår for en dispensation, der blev givet i forbindelse med en byggetilladelse i 1989. Denne dispensation vedrørte en udvidelse af en lejlighed på 1. sal med 61 m² i tagetagen og var en fravigelse fra den dagældende Kommuneplanlovens § 42 om bebyggelsesprocent.
Servitutten indeholder følgende betingelser:
- Ejendommen må ikke opdeles i mere end i alt to boligenheder (lejligheder).
- Udvidelsen af det samlede etageareal må kun finde sted i tagetagen inden for de eksisterende bygningsrammer.
Nyborg Byråd er påtaleberettiget i henhold til servitutten.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Nyborg Kommunes afgørelse og har vurderet de retlige spørgsmål i sagen, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Hjemmelsgrundlag for håndhævelse af servitutter
Nævnet bemærker, at en kommunes mulighed for at håndhæve servitutter fremgår af Planlovens § 43. Denne bestemmelse giver kommunen hjemmel til at håndhæve privatretlige servitutter om forhold, der kan reguleres i en lokalplan. Den omhandlede servitut er imidlertid en offentligretlig servitut, da den er pålagt af en offentlig myndighed (Nyborg Kommune) med hjemmel i lovgivningen (Kommuneplanlovens § 47, stk. 8).
Planklagenævnets afgørelse
Offentligretlige servitutter er ikke omfattet af Planlovens § 43. Ifølge Planlovens § 44 skal offentligretlige servitutter håndhæves i medfør af den lovgivning, hvorefter de er pålagt. Nyborg Kommune har derfor fejlagtigt anvendt Planlovens § 43 som hjemmelsgrundlag for sin afgørelse.
Da afgørelsen lider af en væsentlig retlig mangel, er den ugyldig. Planklagenævnet har derfor ophævet Nyborg Kommunes afgørelse af 4. maj 2022. Dette betyder, at kommunens forbud mod indretning af boligen i tagetagen ikke længere er gældende. Nævnet har ikke taget stilling til klagepunktet om bindende forhåndstilsagn, da afgørelsen blev ophævet på grund af det forkerte hjemmelsgrundlag.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser