Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en virksomheds klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser vedrørende manglende registrering som fødevarevirksomhed og importør af fødevarer. Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 26. april 2022, at virksomheden havde påbegyndt fødevareaktiviteter uden at være registreret hos styrelsen og havde indført kaffebønner fra EU uden at være registreret til importaktivitet.

Virksomhedens argumenter

Virksomheden påklagede indskærpelserne den 9. juni 2022 og oplyste, at den havde købt grønne kaffebønner og ristet kaffe på bestilling. Virksomheden var registreret i CVR-registeret som en personligt ejet mindre virksomhed med et årligt omsætningsloft på 50.000 kr. Klageren mente, at virksomheden faldt under bagatelgrænsen, da aktivitetsniveauet var lavt (to til tre dage om måneden, ca. to timer per gang).

Klageren oplyste desuden, at alle aktiviteter var indstillet, og virksomheden lukket den 26. april 2022. Klageren anførte også klagepunkter vedrørende fakturaen fra kontrolbesøget og de tilsynsførendes tidsforbrug.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 30. juni 2022. Styrelsen fastholdt, at indskærpelserne var givet i medfør af Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 2 og Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 26, stk. 1. Styrelsen bemærkede, at bagatelgrænsen er vejledende og altid beror på en konkret vurdering. Da klageren havde indført kaffebønner fra et andet EU-land, skulle virksomheden være registreret eller autoriseret i henhold til Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 26, stk. 1, uanset omfanget af aktiviteten.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelser af 26. april 2022. Dette indebærer, at fødevarevirksomheder skal være registreret hos Fødevarestyrelsen, og at fødevareaktiviteter først må påbegyndes, når virksomheden er registreret. Desuden stadfæstedes indskærpelsen om, at virksomheder, der indfører fødevarer fra andre lande, skal være registreret til aktiviteten.

Nævnets kompetence

Nævnet bemærkede indledningsvist, at det ikke havde kompetence til at behandle klager over fakturaen for kontrolbesøget eller tidsforbruget, da disse ikke udgør afgørelser efter Fødevareloven § 58 a, stk. 1. En særskilt afgørelse fra Fødevarestyrelsen om tidsforbruget ville være nødvendig, før dette kunne påklages til nævnet. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Nævnets vurdering

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klageren ikke havde overholdt Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 2, Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 26, stk. 1, og Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 31. Nævnet lagde til grund, at klageren havde indført kaffebønner fra et andet EU-land, og at virksomhedens fødevare- og importaktivitet ikke var registreret hos Fødevarestyrelsen. Klagerens oplysning om indkøb og ristning af kaffe på bestilling understøttede, at fødevareaktiviteter, herunder import, var påbegyndt uden den krævede registrering.

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens praksis, hvorefter en virksomhed ikke kan henhøre under bagatelgrænsen, når den importerer fødevarer. Nævnet vurderede, at styrelsens forståelse af Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 26, stk. 1 var i overensstemmelse med bestemmelsens ordlyd. Selvom Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 8, stk. 1 indeholder en undtagelsesbestemmelse for detailvirksomheder, er reglen om registrering af importvirksomheder placeret i et særskilt kapitel om "autorisation eller registrering af særlige aktiviteter". Dette indikerer, at import af fødevarer med henblik på markedsføring er en særlig aktivitet, der medfører registreringspligt uanset omfanget af aktiviteten. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser