Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Norddjurs Kommunes afslag på aktindsigt vedrørende oprensning af grøfter på Anholt
Dato
6. oktober 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afvisning af klage over Norddjurs Kommunes afslag på aktindsigt i faktura vedrørende
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Norddjurs Kommunes afslag på aktindsigt i en faktura vedrørende oprensning af grøfter på Anholt. Klager anmodede den 21. januar 2022 Norddjurs Kommune om aktindsigt i materiale vedrørende de økonomiske forhold i forbindelse med oprensning af grøfter på Anholt. Norddjurs Kommune meddelte afslag på aktindsigt den 15. februar 2022. Kommunen begrundede afslaget med, at dokumentet var af økonomisk karakter og vedrørte kommunens aftalepartners entreprenørforretning, jf. Offentlighedslovens § 30, nr. 2. Kommunen lagde vægt på, at Anholt er et lille sted, og at aftalepartneren ønskede, at økonomiske oplysninger ikke blev videregivet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Norddjurs Kommunes afgørelse om afslag på aktindsigt. Afgørelsen blev truffet i henhold til Miljøoplysningslovens § 4, stk. 6 og Offentlighedslovens § 37, stk. 1.
Nævnets kompetence
Det er afgørende for Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence at behandle en klage over afslag på aktindsigt, om nævnet har kompetence til at behandle den type sag, som de omhandlede dokumenter og oplysninger indgår i. Klager havde anmodet om aktindsigt i oplysninger om økonomiske forhold i forbindelse med oprensning af grøfter.
Vandløbsloven og faktisk forvaltningsvirksomhed
Vandløbsloven regulerer forhold vedrørende afledning af vand, herunder grøfter og kanaler. Ifølge Vandløbslovens § 80, stk. 1 kan vandløbsmyndighedens afgørelser, bortset fra afgørelser om erstatning og andre økonomiske spørgsmål, påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Vedligeholdelse af offentlige vandløb påhviler vandløbsmyndigheden, jf. Vandløbslovens § 31, og skal ske i overensstemmelse med Vandløbslovens § 27, stk. 1.
Nævnet vurderede, at de anmodede oplysninger ikke vedrørte en sag, hvor Norddjurs Kommune havde truffet eller ville træffe en afgørelse, der kunne påklages til nævnet. Derimod relaterede oplysningerne sig til Norddjurs Kommunes udøvelse af faktisk forvaltningsvirksomhed, idet de omhandlede kommunens praktiske udførelse af vedligeholdelse af offentlige vandløb. Som følge heraf fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet, at det ikke havde kompetence til at behandle klagen.
Nævnet bemærkede, at en eventuel klage over udøvelsen af kommunens virksomhed, herunder overholdelse af lovgivningen, er tilsynsspørgsmål, som henhører under Ankestyrelsen, jf. Kommunestyrelseslovens kapitel VI. Ankestyrelsen afgør dog selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag, jf. Kommunestyrelseslovens § 48 a.
Lignende afgørelser