Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om stadfæstelse af afslag på genoptagelse af sag om bore- og foreløbig indvindingstilladelse
Dato
24. november 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vandforsyningsloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag på genoptagelse i sag om bore- og foreløbig indvindingstilladelse
Lovreferencer
Sagen omhandler Miljø- og Fødevareklagenævnets stadfæstelse af Kolding Kommunes afslag på genoptagelse af en sag vedrørende en bore- og foreløbig indvindingstilladelse på matr.nr. 1. Den oprindelige tilladelse blev meddelt den 24. september 2020 i medfør af Vandforsyningsloven § 20 og Vandforsyningsloven § 21 til forbedring af vandforsyningen efter fund af pesticidrester.
Tilladelsen indebar et beskyttelsesbælte på 10 meter omkring boringen, hvor gødning og sprøjtemidler var forbudt, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 24. Boringen blev placeret, så en 25 meters beskyttelseszone ikke strakte sig ind over nabomatrikler.
Klagerens anmodning om genoptagelse
Klager anmodede om genoptagelse af sagen, hvilket Kolding Kommune afviste den 10. maj 2022. Kommunen begrundede afslaget med, at tilladelsen ikke væsentligt påvirkede klagers ejendom, og at der ikke var planlagt forbud mod klager. Kommunen anførte desuden, at klagers ejendom lå uden for den 25 meters beskyttelseszone, og at der ikke var praksis for at tildele partsstatus baseret på antagelser om fremtidige beskyttelseszoner.
Klagerens argumenter
Klager påklagede kommunens afslag og anførte navnlig følgende:
- Kolding Kommune burde have partshørt klager forud for den oprindelige tilladelse.
- En fremtidig endelig tilladelse til drikkevandsforsyning ville medføre et BNBO-område (Boringsnært Beskyttelsesområde) med pesticidforbud, som med sikkerhed ville strække sig ind på klagers ejendom.
- Det var urimeligt, at vandforsyningsmyndigheden ikke havde forholdt sig til krav om dyrkningsrestriktioner i BNBO-området.
- Der var alternative og mere optimale placeringsmuligheder for boringen, f.eks. på matr.nr. 2 eller i klagers skov på matr.nr. 3, hvor pesticider ikke anvendes.
- Kolding Kommune burde dokumentere undersøgelsen af alternative placeringer.
- Klagefristen for afgørelsen af 24. september 2020 burde suspenderes, da klager ikke havde haft mulighed for at klage.
Kolding Kommunes bemærkninger
Kolding Kommune fastholdt, at kommunen ikke med sikkerhed kunne kende udfaldet af en mulig fremtidig BNBO-udpegning, da denne fastlægges af staten. Kommunen bemærkede desuden, at klager ville være part i en eventuel efterfølgende sag om konsekvenser af en BNBO-udpegning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har vurderet sagen og stadfæstet Kolding Kommunes afgørelse af 10. maj 2022 om afslag på genoptagelse af sagen om bore- og foreløbig indvindingstilladelse.
Pligt til genoptagelse og partsbegrebet
Nævnet bemærkede, at en myndighed har pligt til at vurdere genoptagelse af en sag, hvis der foreligger nye, væsentlige faktiske oplysninger, eller hvis der er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl. Partsstatus i forvaltningsloven defineres som personer med en væsentlig, individuel interesse i sagens udfald, hvor der lægges vægt på direkte retsvirkninger frem for afledte virkninger.
Nævnets vurdering af partsstatus
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klager ikke var part i den oprindelige sag fra 24. september 2020. Nævnet lagde vægt på, at klagers anbringender om indskrænkning af rådighed over ejendommen på grund af grundvandsbeskyttelse i et BNBO-område vedrørte mulige, fremtidige og indirekte følger af afgørelsen. Disse eventuelle restriktioner ville først blive fastsat ved senere afgørelser, og klager opfyldte derfor ikke kravet om at være konkret berørt i en grad, der berettiger partsstatus. Forslag til alternative placeringer kunne heller ikke føre til partsstatus, da dette ikke udtrykte mere udprægede konsekvenser for klager end for andre omboende.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Kolding Kommunes afgørelse af 10. maj 2022 om afslag på genoptagelse af sagen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Vandforsyningsloven § 81, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser