Afgørelse om lovliggørende dispensation til nedlæggelse af dige
Dato
3. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Museumsloven
Højdepunkt
Ændring af afgørelse i sag om lovliggørende dispensation til nedlæggelse af dige
Lovreferencer
Sagen omhandler Haderslev Kommunes afgørelse af 2. maj 2022, hvor der blev meddelt lovliggørende dispensation til nedlæggelse af et dige på matr. nr. [PN1] Flovt, Øsby. Diget, der havde en længde på 220 meter, var blevet fjernet i sin fulde længde.
Klagen og baggrunden
Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Haderslev, påklagede afgørelsen den 27. maj 2022. Klager anførte, at kommunens afgørelse ikke dokumenterede de særlige forhold, der er nødvendige for at meddele dispensation til nedlæggelse af et dige. Det blev blandt andet fremhævet, at kommunens egen forvaltning tidligere havde indstillet til afslag, da diget fremgik af luftfotos fra 1954-1993 og blev vurderet til at have stor kulturhistorisk, biologisk og landskabelig værdi af Museum Sønderjylland.
Kommunens sagsbehandling
Haderslev Kommune blev i maj 2020 af Slots- og Kulturstyrelsen gjort opmærksom på, at diget var fjernet. Kommunen anmodede herefter lodsejeren om bemærkninger og oplyste om muligheden for at søge dispensation. Lodsejeren ansøgte om lovliggørende dispensation og anførte, at diget ifølge ansøgers opfattelse var nedlagt allerede i 1960'erne i forbindelse med en jordfordeling, og at luftfoto fra 1993 kun viste et levende hegn, ikke et dige. Ansøger var uvidende om, at diget skulle være fjernet mellem 1993 og 1999, da jorden havde været bortforpagtet.
Kommunen gennemgik luftfotos og fandt, at diget fremgik af fotos fra 1954-1993, og at der ikke var tegn på nedlæggelse i 1960'erne. Derimod kunne det ses på luftfotos fra 1995-1999, at diget var nedlagt. Kommunen vurderede, at diget havde både landskabelig og biologisk værdi, og Museum Sønderjylland udtalte, at diget havde stor kulturhistorisk fortælleværdi som et udskiftningsdige fra 1789. På trods af disse faglige vurderinger traf Haderslev Kommune afgørelse om dispensation med henvisning til ansøgers oplysning om, at diget var fjernet i 1960'erne, og at der derfor måtte være tale om en fejlregistrering.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Haderslev Kommunes afgørelse om lovliggørende dispensation til et afslag. Nævnet fandt, at diget var beskyttet i henhold til Museumsloven § 29 a, stk. 1 og Bekendtgørelse om beskyttede sten- og jorddiger og lignende § 1, stk. 1, nr. 4.
Vurdering af digets status og værdi
Nævnet gennemgik luftfotos fra 1945 og frem, samt historiske kort som preussiske målebordsblade og 4 cm-kortet fra 1978. Det blev konstateret, at digets placering var uændret frem til 1993, og at der ikke var tegn på, at diget skulle være fjernet i 1960'erne. Derimod viste luftfotos fra 1995, at diget var fjernet. Nævnet kunne derfor ikke lægge afgørende vægt på ansøgers udokumenterede oplysninger om en tidligere nedlæggelse og fandt ikke, at der var tale om en fejlregistrering eller lovlig nedlæggelse før beskyttelsens indtræden den 1. juli 1992.
Nævnet lagde særligt vægt på Museum Sønderjyllands udtalelse om digets store kulturhistoriske værdi som et udskiftningsdige etableret før 1770. Desuden fandt nævnet, at diget havde både landskabelig og biologisk værdi.
Dispensation og restriktiv praksis
Efter Museumsloven § 29 j, stk. 2 kan der kun i "særlige tilfælde" dispenseres fra forbuddet mod tilstandsændringer. Nævnet understregede, at praksis på området er yderst restriktiv, især ved så væsentlige indgreb som nedlæggelse af diger. Det er ikke tilstrækkeligt at påvise driftsmæssige, økonomiske eller rekreative interesser for at opnå dispensation.
Nævnet fandt, at der ikke forelå et særligt tilfælde, der kunne begrunde en lovliggørende dispensation. Det forhold, at diget måtte være nedlagt af en forpagter, og at ejeren var uvidende herom, kunne ikke føre til et andet resultat, da det er ejerens ansvar at sikre overholdelse af loven.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Museumsloven § 29 x. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser