Afslag på landzonetilladelse til opførelse af enfamiliehus i rekreativt område
Dato
19. december 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Aalborg Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Sagen omhandler Aalborg Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til at opføre et nyt enfamiliehus på en ubebygget ejendom. Ejendommen er beliggende i landzone, men er helt omkranset af byzone.
Ejendommens planforhold
Ejendommen er i Aalborg Kommunes kommuneplan 2021 udpeget som et område med naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser. Der findes beskyttede naturtyper som overdrev og en sø på ejendommen. Yderligere er den omfattet af kommuneplanramme 4.3.R6, der udlægger området til rekreative formål og fastsætter, at området ikke må bebygges yderligere for at bevare dets åbne karakter og naturinteresser.
Kommunens afgørelse og klagen
Kommunen meddelte afslag den 7. april 2022 med henvisning til, at byggeriet ville stride mod de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Kommunen vurderede, at byggeriet ville svække områdets funktion som rekreativt naturområde, udviske grænsen mellem by og land og skabe en uønsket præcedens for lignende sager.
Klageren henviste til, at kommunen tidligere havde givet en positiv forhåndstilkendegivelse. Kommunen anførte dog, at denne var givet med en række forbehold og vilkår og derfor ikke var juridisk bindende.
Planklagenævnet stadfæster Aalborg Kommunes afgørelse og fastholder afslaget på landzonetilladelse. Nævnet konkluderer, at opførelsen af et nyt enfamiliehus på ejendommen kræver en landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, da ingen af undtagelsesbestemmelserne i loven finder anvendelse.
Nævnets vurdering
Planklagenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering. Nævnet lægger afgørende vægt på følgende forhold:
- Strid med planlægningen: Byggeriet er i modstrid med kommuneplanrammen, som udlægger området til rekreative formål og udtrykkeligt angiver, at det ikke må bebygges yderligere.
- Beskyttelseshensyn: Opførelsen vil skade områdets naturinteresser og dets funktion som et rekreativt område for borgerne. Placeringen i et område med naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser vejer tungt.
- Grænsen mellem by og land: Praksis for landzonetilladelser er særligt restriktiv tæt på byzoner for at sikre en klar og tydelig grænse, hvilket byggeriet ville modarbejde.
- Præcedensvirkning: En tilladelse ville kunne skabe en uønsket præcedens for lignende sager i området og andre steder.
Nævnet anerkender, at klageren kan have haft en forventning på baggrund af kommunens forhåndstilkendegivelse. Denne forventning kan dog ikke opveje de tungtvejende beskyttelseshensyn, som landzonereglerne varetager. Nævnet foretager en selvstændig vurdering og når til samme resultat som kommunen.
Lignende afgørelser