Ophævelse af indskærpelse vedrørende egenkontrol af fisk mærket 'Naturskånsomt'
Dato
17. august 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Ophævelse af indskærpelse i sag om egenkontrolprocedurer for adskillelse og sporbarhed
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en sag om Fødevarestyrelsens indskærpelse til en fødevarevirksomhed vedrørende egenkontrolprocedurer for mærkningsordningen "Naturskånsomt". Indskærpelsen krævede skriftlige procedurer for adskillelse og sporbarhed af fisk omfattet af ordningen, samt dokumentation opbevaret i mindst et år efter holdbarhedsdatoen. Denne indskærpelse blev givet i medfør af Bekendtgørelse om mærkningsordning for fisk fanget kystnært med skånsomme redskaber § 3, stk. 2, jf. Fiskeriloven § 110 a, stk. 1 og Fødevareloven § 58 a, stk. 1.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 18. februar 2022. Klager bestred de faktiske forhold på kontrolrapporten og anførte, at egenkontrolprogrammet allerede indeholdt de nødvendige procedurer for adskillelse og sporbarhed. Klager mente, at der ikke var krav om et særskilt egenkontrolprogram for "Naturskånsomt"-ordningen, men blot at procedurerne skulle være en del af det eksisterende program.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og henviste til, at virksomheden under tilsynet havde oplyst, at der ikke var udarbejdet et særskilt egenkontrolprogram for "Naturskånsomt", og at de hidtil havde fulgt procedurerne for MSC og ASC mærkningsordningerne. Styrelsen bemærkede, at selvom klager kort efter kontrolbesøget indsendte materiale, der angiveligt viste de lovkrævede procedurer, ændrede dette ikke ved indskærpelsen, da dokumentet var oprettet og ændret på selve kontroldagen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 17. januar 2022.
Nævnets begrundelse
Nævnet fandt det ikke godtgjort, at klager havde overtrådt Bekendtgørelse om mærkningsordning for fisk fanget kystnært med skånsomme redskaber § 3, stk. 2. Nævnet fortolkede bestemmelsen således, at den ikke kræver et særskilt egenkontrolprogram for "Naturskånsomt"-ordningen, men alene at det eksisterende egenkontrolprogram skal indeholde procedurer for adskillelse og sporbarhed af fisk omfattet af ordningen.
Nævnet lagde vægt på klagers oplysning om, at der på kontroltidspunktet allerede var egenkontrolprocedurer for adskillelse og sporbarhed af fisk. Desuden blev det fremhævet, at Fødevarestyrelsen på kontrolrapporten havde angivet, at klager hidtil havde fulgt de eksisterende egenkontrolprocedurer for MSC og ASC mærkningsordningerne. Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at Fødevarestyrelsen ikke havde godtgjort, at klagers procedurer for andre mærkningsordninger var uegnede til at sikre adskillelse og sporbarhed for fisk eller fiskevarer omfattet af "Naturskånsomt"-ordningen. Derfor kunne det ikke fastslås, at klagers skriftlige egenkontrolprocedurer ikke levede op til bekendtgørelsens krav.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser