Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende anvendelse af økologisk spisemærke
Dato
29. juni 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om uretmæssig anvendelse af det økologiske spisemærke
Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 26. januar 2022, at et afdelingskøkken på et hospital anvendte det økologiske sølvspisemærke uden at være registreret hertil. Dette skete via et menukort, der var ophængt i køkkenområdet og blev fremvist til patienter og pårørende ved forespørgsel. Menukortet angav, at centralkøkkenet havde det økologiske sølvspisemærke med 60-90 % økologi, men drikkevarer i afdelingskøkkenet var ikke økologiske og blev ikke leveret fra centralkøkkenet. Fødevarestyrelsen udstedte en mundtlig indskærpelse, som senere blev fulgt op af en skriftlig begrundelse, med henvisning til Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 10, stk. 2.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 11. april 2022. Klager anførte, at det økologiske spisemærke ikke var anvendt eller markedsført af afdelingskøkkenet i bekendtgørelsens forstand. Klager henviste til Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 1, nr. 1 og nr. 2 vedrørende bekendtgørelsens anvendelsesområde. Det blev fremhævet, at afdelingskøkkenet indgår i et matrikelfællesskab med hospitalet, men er organisatorisk og ledelsesmæssigt tilknyttet Region Midtjylland som to økonomisk adskilte enheder. Klager mente, at oplysningen om spisemærket på hospitalets hjemmeside ikke betød, at afdelingskøkkenet havde anvendt mærket, og at menukortene primært var til personalets brug og kun udleveredes til patienter ved forespørgsel. Klager argumenterede desuden for, at enhver anvendelse eller reklame for spisemærket henviste til centralkøkkenets aktivitet.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at afdelingskøkkenet, ved at fremvise et menukort med henvisning til det økologiske spisemærke, havde anvendt mærket. Styrelsen påpegede, at afdelingskøkkenet var et selvstændigt kontrolobjekt, og at hvert enkelt afdelingskøkken derfor skulle anmelde brugen af spisemærket. Det blev også anført, at klager ikke udelukkende modtog fødevarer fra ét storkøkken, og at drikkevarer indgik i regnskabet for mærket. Styrelsen henviste til definitionen af markedsføring i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 artikel 3, nr. 8, og vurderede, at fremvisning af menukortet og udbud af fødevarer udgjorde markedsføring. Forholdene vedrørende hjemmesiden blev anset for at være uden selvstændig betydning for indskærpelsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 26. januar 2022, dog med en ændret ordlyd.
Nævnets vurdering af storkøkkendrift og markedsføring
Nævnet vurderede indledningsvist, at klagers afdelingskøkken var omfattet af Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift. Dette skyldtes, at afdelingskøkkenet, som en fødevarevirksomhed placeret på et hospital, der leverer mad til patienter og pårørende, faldt ind under definitionen af et storkøkken i Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 2, stk. 1.
Nævnet fandt desuden, at klager havde markedsført fødevarer med henvisning til den økologiske produktionsmetode, jf. Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 1. Dette blev begrundet med, at et menukort med det økologiske sølvspisemærke var ophængt i køkkenområdet og blev fremvist til patienter og pårørende. Nævnet inddrog Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/848 artikel 30, stk. 1, som definerer, hvornår et produkt anses for at være forsynet med økologiske betegnelser i mærkning eller reklame. Desuden blev definitionen af markedsføring i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 artikel 3, nr. 8, anvendt, hvorefter udbydelse til salg er omfattet. Nævnet konkluderede, at fremvisningen af menukortet udgjorde markedsføring af økologiske fødevarer, og at klager var ansvarlig herfor.
Anvendelse af spisemærket uden registrering
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at klager havde anvendt det økologiske sølvspisemærke uden at være registreret hertil, hvilket var i strid med Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 10, stk. 2. Nævnet lagde vægt på Fødevarestyrelsens fotodokumentation, der viste mærket trykt på menukortet, og at afdelingskøkkenet og centralkøkkenet var to separate virksomheder og kontrolobjekter. Selvom teksten henviste til centralkøkkenet, skete anvendelsen af mærket i klagers eget menukort. Nævnet bemærkede, at forholdene vedrørende hjemmesiden skulle udgå fra grundlaget for indskærpelsen, da Fødevarestyrelsen ikke havde lagt dette til grund for sanktionen.
Endelig afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 26. januar 2022 med den ændrede ordlyd: ”Storkøkkener, der ønsker at anvende et økologisk spisemærke, skal forinden foretage anmeldelse til Fødevarestyrelsen og registreres som bruger af en af de tre varianter.” Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser