Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til entreprenørvirksomhed i Roskilde
Dato
15. august 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Roskilde Kommunes landzonetilladelse til lovliggørelse af
Roskilde Kommune meddelte den 12. januar 2022 en lovliggørende landzonetilladelse til en entreprenørvirksomhed på ejendommen [A1], 4000 Roskilde. Ansøgeren har klaget over afgørelsen, specifikt vedrørende et vilkår om fjernelse af en oplagsplads og terrænregulering.
Ejendommens karakter og anvendelse
Ejendommen er beliggende i landzone og er udpeget som et værdifuldt kulturmiljø i Roskilde Kommunes kommuneplan 2019. Området er omfattet af kommuneplanramme nr. 7.BL.10, Ågerup Landsby, der udlægger det til boligområde, samt lokalplan nr. 7.19, område B.
Entreprenørvirksomheden, der tilbyder kloakering, brolægning og anlægsgartneri, er etableret i en bygning, der tidligere har fungeret som smedeværksted. Virksomheden har udvidet en oplagsplads med ca. 190 m², hvilket har medført en mindre terrænregulering.
Kommunens afgørelse og vilkår
Kommunen begrundede tilladelsen med ejendommens tidligere anvendelse som smedeværksted, at virksomheden er etableret i bygningen uden væsentlige udvendige ombygninger, og at oplagspladsen er afskærmet. Kommunen lagde vægt på, at virksomheden er en mindre virksomhed, hvis enkelte ydelser (kloakering, brolægning, anlægsgartneri) hver for sig kunne etableres uden landzonetilladelse efter Planlovens § 37, stk. 1 og 2, hvis de etableres i en overflødiggjort bygning. Dog kræver den samlede entreprenørvirksomhed landzonetilladelse.
Tilladelsen blev givet med flere vilkår, herunder at:
- Oplagspladsen nord for huset (ca. 190 m²) og terrænregulering i forbindelse med etablering af denne, fjernes når virksomheden ikke eksisterer på adressen mere.
Efter klagen anerkendte Roskilde Kommune, at vilkåret om oplagspladsen burde ændres, og foreslog en ændring, der alene omfattede den nordligste del af oplagspladsen (ca. 80 m²), for at bevare adgangen til porten mod nord. Klageren accepterede ikke dette forslag. Kommunen har desuden oplyst, at terrænreguleringen var af mindre karakter og udført for at skabe en jævn oplagsplads på et skrånende terræn.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Roskilde Kommunes landzonetilladelse og har kompetence til at vurdere afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og 3. Nævnet har udelukkende taget stilling til den del af afgørelsen, der vedrører vilkåret om fjernelse af oplagspladsen, da dette var det eneste klagepunkt.
Generelle principper for landzonetilladelser og vilkår
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder for vækst og udvikling. Kommunen kan stille vilkår i en landzonetilladelse, jf. Planlovens § 55. Disse vilkår skal være sagligt begrundede, have indholdsmæssig sammenhæng med tilladelsen, være præcise og stå i et rimeligt forhold til det tilladte (proportionalitetsprincippet). I sager om lovliggørelse vurderes forholdet som ved forudgående ansøgninger.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet finder, at vilkåret om fjernelse af oplagspladsen og terrænreguleringen skal præciseres. Nævnet vurderer, at den del af vilkåret, der vedrører terrænreguleringen, er for upræcis, da det ikke klart fremgår, hvor meget der er terrænreguleret, og kommunen har oplyst, at den er af mindre karakter. Derudover kan det ikke kræves, at fliserne fjernes, da belægningen i sig selv ikke kræver landzonetilladelse.
Nævnet finder, at den del af vilkåret, der vedrører fjernelse af selve oplaget, når virksomheden ikke længere eksisterer på adressen, varetager et sagligt hensyn efter landzonereglerne og står i rimeligt forhold til afgørelsen.
I forhold til naboorientering bemærker nævnet, at landzonetilladelse først kan meddeles efter to ugers skriftlig orientering til naboer, jf. Planlovens § 35, stk. 4. Dette giver naboer mulighed for at komme med bemærkninger.
Planklagenævnet stadfæster Roskilde Kommunes afgørelse af 12. januar 2022 om lovliggørende landzonetilladelse, men præciserer vilkåret til:
- Oplaget nord for huset (ca. 190 m²) fjernes, når virksomheden ikke eksisterer på adressen mere.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser