Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Holbæk Kommunes afgørelse vedrørende et opsat hegn med låge og skilt på en privat markvej på matr. nr. [Matrikelnummer1], beliggende [Adresse1], 4360 Kirke Eskilstrup. Kommunen havde vurderet, at opsætningen udgjorde en ulovlig hindring af offentlighedens adgang.

Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 4. april 2022. Klager anførte, at lågen var let at åbne, og at hegnet var opsat for at beskytte dyrkede arealer, ikke for at hindre adgang. Der var desuden opsat et skilt med information om adgangsmuligheder. Klager henviste også til færdselslovens bestemmelser om private fællesveje og kritiserede kommunens vejledning.

Ejendommen og sagens forhistorie

Den omhandlede markvej løber fra [Vej1] mod syd og forbinder via en sti til [Vej2]. Området er præget af åbne, dyrkede arealer. Holbæk Kommune havde tidligere, den 27. oktober 2021, afgjort, at etablering af en grusbelagt sti ved siden af lågen lovliggjorde forholdene.

Holbæk Kommunes afgørelse

Den 11. marts 2022 traf Holbæk Kommune en ny afgørelse, hvor de vurderede, at hegnet med låge og skilt igen udgjorde en spærring i strid med Naturbeskyttelseslovens § 26. Dette skete efter henvendelser om, at den tidligere etablerede åbning var spærret, og at et opsat skilt skabte tvivl om adgang. Kommunen konstaterede ved besigtigelse den 7. januar 2022, at åbningen var spærret, og at et rødt skilt med teksten ”Ridning forbudt. Øvrig adgang kun i henhold til Naturbeskyttelseslovens bestemmelser” var opsat. Kommunen anså skiltet for et ”skræmmeskilt”.

Kommunen varslede påbud om fysisk lovliggørelse med henvisning til Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 1 og Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5. Klager foreslog et nyt grønt skilt med teksten ”Privat sti. Færdsel til fods og på cykel tilladt. Vis hensyn. Adgang i øvrigt kun ifølge naturbeskyttelseslovens bestemmelser”, som kommunen godkendte. Kommunen fastholdt dog, at lågen alene ikke kunne udgøre lovlig adgang, da den tjente til at holde folk ude. Lovliggørelse krævede fjernelse af det ulovlige skilt og retablering af åben passage ved siden af lågen eller fjernelse af lågen.

Supplerende oplysninger under klagesagen

Holbæk Kommune bemærkede, at lågen var tung og vanskelig at åbne, hvilket forringede adgangsforholdene. Klager afviste dette og oplyste, at lågen var af let aluminium og nem at åbne. Klager oplyste desuden, at det nye skilt var opsat i overensstemmelse med kommunens afgørelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet spørgsmålet om, hvorvidt det opsatte hegn med låge og skilt udgør en ulovlig hindring af offentlighedens adgang efter Naturbeskyttelseslovens § 26, stk. 1. Nævnet kan i henhold til praksis behandle klager over tilsynsafgørelser, for så vidt angår fortolkningen af lovgrundlaget, jf. Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 1.

Vurdering af adgangsforhold

Nævnet lagde til grund, at den omhandlede vej/sti er en privat vej i det åbne land, hvorfor Naturbeskyttelseslovens § 26, stk. 1 finder anvendelse. Denne paragraf fastslår, at adgang til færdsel til fods og på cykel ad veje og stier i det åbne land kun kan forbydes under særlige omstændigheder, som er undtagelser fra lovens hovedprincip om offentlig adgang.

Nævnet bemærkede, at inddragelse af veje og stier i en hegning kan være en ulovlig hindring, selv med oplukkelige låger, medmindre det tydeligt fremgår af skiltning, at vejen er åben for færdsel til fods og på cykel.

Nævnets afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at det opsatte hegn med låge og det nye skilt, som Holbæk Kommune havde godkendt, efter en samlet vurdering ikke udgør en hindring af offentlighedens adgang og dermed ikke er i strid med Naturbeskyttelseslovens § 26, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at lågen kan åbnes, og at skiltet tydeligt angiver, at færdsel til fods og på cykel er tilladt.

På baggrund af denne vurdering ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Holbæk Kommunes afgørelse af 11. marts 2022. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.

Lignende afgørelser