Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over dispensation til opførelse af helårshus inden for søbeskyttelseslinjen grundet manglende klageberettigelse

Skanderborg Kommune traf den 9. marts 2022 afgørelse om dispensation til opførelse af et helårshus på 289 m² samt etablering af en trappe inden for søbeskyttelseslinjen på matr. nr. [F1] beliggende [A1], 8660 Skanderborg. Afgørelsen blev truffet i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1.

Kommunen havde i 2018 oplyst, at søbeskyttelseslinjen løber langs facaderne mod søen på bygninger opført før 1972, og at kommunen var villig til at dispensere indtil en specifik facadelinje. Det ansøgte byggeri krævede kun dispensation for en mindre del af den østlige side af huset, der lå uden for denne facadelinje.

Kommunens begrundelse for dispensation

Skanderborg Kommune lagde vægt på, at det ansøgte byggeri opføres på linje med eksisterende bebyggelse i området og i samme afstand fra søbredden som nabobeboelsen. Den østlige facade på det nye byggeri ville ikke komme nærmere søen end nabobeboelsen, og den nye bebyggelse lå stort set på linje med den eksisterende række af bebyggelser langs denne del af Skanderborg Sø.

Terrasser og trapper

Kommunen bemærkede, at terrassen ikke krævede dispensation, da ingen del var hævet mere end 30 cm over naturligt terræn, og den etableres i forbindelse med helårshuset. Der ville ikke blive foretaget terrænregulering mellem terrassen og søen. Kommunen dispenserede dog helt ekstraordinært til en trappe, der fører fra huset ned til terrassen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Skanderborg Kommunes afgørelse af 9. marts 2022 om dispensation til opførelse af helårshus og trappe inden for søbeskyttelseslinjen. Klagen var indbragt af en nabo den 5. april 2022.

Begrundelse for afvisning

Nævnet fandt, at klager ikke var klageberettiget i den konkrete sag. Ifølge Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1, kan afgørelser efter lovens Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1, kun påklages af en specifik kreds af parter. Ejere af omkringliggende ejendomme, som naboer, er ikke omfattet af denne kreds, da nabohensyn og -interesser ikke er beskyttet efter naturbeskyttelsesloven.

Klageberettigede parter

De klageberettigede parter i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1, er:

  • Adressaten for afgørelsen
  • Ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører
  • Offentlige myndigheder
  • En berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker
  • Lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen
  • Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø
  • Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser