Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om Varde Kommunes kommuneplan 2021 - udlæg af nye byzonearealer

Dato

14. juni 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Varde Kommunes endelige vedtagelse af kommuneplan 2021 Varde

Varde Kommune vedtog den 2. november 2021 endeligt kommuneplan 2021, hvilket en borger efterfølgende klagede over. Klagen omhandlede primært, hvorvidt kommuneplanen var i overensstemmelse med planlovens regler for udlæg af arealer til byzone, specifikt Planloven § 11 a, stk. 6, Planloven § 11 a, stk. 7 og Planloven § 11 a, stk. 13.

Området og plangrundlaget

Sagen vedrører kommuneplanens rammer 23.03.E13 og 23.03.B19. Ramme 23.03.E13 udlagde klagerens ejendom til erhvervsområde i byzone, et område der ikke tidligere havde rammer i kommuneplan 2017. Ramme 23.03.B19 udlagde et tilstødende areal til boligområde, hvoraf en del var nyudlæg. Begge rammeområder ligger i landzone langs [A1] syd for Varde.

Klagepunkter og kommunens bemærkninger

Klageren anførte, at Varde Kommune ikke havde et reelt behov for at inddrage de pågældende områder til byzone inden for en 12-årig periode, især ikke ramme 23.03.E13, da der stadig var mange ubebyggede erhvervsgrunde fra den tidligere kommuneplan. Klageren mente, at udlægningen stred mod princippet om indefra og ud og var i uoverensstemmelse med de nævnte paragraffer i planloven.

Varde Kommune redegjorde for sin behovsopgørelse for udlæg af nye byzonearealer i kommuneplan 2021 og fastholdt, at udlægningen af rammerne 23.03.B19 og 23.03.E13 var i overensstemmelse hermed.

Generelle regler for udlægning af byzonearealer

Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for udlægning af byzonearealer, jf. Planloven § 11 a, stk. 1, nr. 1. En kommune kan udlægge nye arealer til byzone for at dække et forventet behov for byvækst i en 12-årig periode, jf. Planloven § 11 a, stk. 7. Dette forudsætter en redegørelse, der dokumenterer, at den eksisterende rummelighed ikke er tilstrækkelig. Redegørelsen skal følge metoden i bilag 1 til Bekendtgørelse om planlægning af byvækst og skelne mellem bolig- og erhvervsbehov. Hvis den eksisterende rummelighed er tilstrækkelig, men kommunen ønsker at ændre placeringen af byvækst, kan den omfordele arealer, jf. Planloven § 11 a, stk. 6, uden væsentligt at øge den samlede rummelighed.

Planklagenævnets vurdering af behovsopgørelsen

Planklagenævnet gennemgik Varde Kommunes redegørelse for byvækst i kommuneplan 2021. For erhvervsarealer var restrummeligheden 246,3 ha, mens det forventede arealbehov for 2021-2033 var 150,2 ha. Kommunen udlagde netto 41,2 ha nye erhvervsarealer. For boligarealer var restrummeligheden 1.840 boliger, mens det forventede boligbyggeri for 2021-2033 var 1.252 boliger. Kommunen udlagde netto 465 nye boliger.

Nævnet konkluderede, at Varde Kommunes forventede behov for byvækst i perioden 2021-2033 ikke oversteg kommunens eksisterende rummelighed for hverken erhverv eller boliger. Dette betød, at kommunen alene havde mulighed for at omfordele arealer i henhold til Planloven § 11 a, stk. 6 og ikke foretage nyudlæg i henhold til Planloven § 11 a, stk. 7.

Planklagenævnet fandt, at Varde Kommunes kommuneplan 2021 generelt ikke var i overensstemmelse med Planloven § 11 a, stk. 6, Planloven § 11 a, stk. 7 og Planloven § 11 a, stk. 13, og at planen derfor led af en væsentlig retlig mangel. Da behovsopgørelsen og nyudlæg skal ske på kommuneniveau, medførte dette, at alle de foretagne nyudlæg var ugyldige.

Afgørelse

Planklagenævnet ophævede kommuneplanens rammer for så vidt angår alle nyudlagte byzonearealer, jf. Planloven § 11 a, stk. 7. Dette betyder, at rammerne for nyudlæg ikke længere gælder. Som en konsekvens heraf er lokalplaner, der er vedtaget for de nyudlagte arealer, ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanen og er dermed ugyldige.

Betingelser for fremtidige udlæg

Hvis Varde Kommune igen ønsker at udlægge de byzonearealer, der er ophævet med denne afgørelse, skal det ske i overensstemmelse med følgende:

  • Hvis kommunen ønsker at foretage nyudlæg, jf. Planloven § 11 a, stk. 7, skal kommunen dokumentere et behov for perioden 2021-2033, der overstiger den eksisterende rummelighed i et omfang svarende til nyudlæggenes størrelse, jf. bilag 1 i Bekendtgørelse om planlægning af byvækst.
  • Hvis et sådant behov ikke kan dokumenteres, kan der alene udlægges nye arealer til byvækst ved omfordeling, jf. Planloven § 11 a, stk. 6.

Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes planudarbejdelse, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser