Afslag på ansøgning om tilladelse til kulturbankedyrkning af blåmuslinger i Oddensund stadfæstes
Dato
23. marts 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fiskeri
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag i sag om ansøgning om tilladelse til kulturbankedyrkning af
En forening ansøgte den 29. januar 2020 om tilladelse til kulturbankedyrkning af blåmuslinger på et 15 ha stort område i Oddesund, muslingeproduktionsområde 6. Fiskeristyrelsen sendte ansøgningen i høring hos relevante parter, herunder Søfartsstyrelsen.
Søfartsstyrelsens indvendinger
Søfartsstyrelsen afgav den 19. februar 2021 et høringssvar, hvori de oplyste, at den ansøgte position lå i eller på kanten af en sejlrute, der benyttes af flertallet af skibe gennem Limfjorden. Styrelsen anbefalede derfor, at der ikke blev etableret kulturbanker på den ansøgte placering og vedlagde et AIS-kort, der illustrerede sejladsaktiviteten i området.
Klager fastholder ansøgning
Fiskeristyrelsen meddelte den 21. juli 2021 klageren om placeringen i sejlruten og tilbød mulighed for at ansøge om en ny position. Klageren fastholdt dog den oprindelige ansøgning den 16. september 2021. I partshøringssvar af 29. oktober 2021 anførte klageren, at andre kulturbanker også var placeret i eller nær sejlruter, og at Søfartsstyrelsen ikke tidligere havde haft indvendinger mod disse. Klageren stillede spørgsmålstegn ved AIS-dataenes fuldstændighed og foreslog, at skibstrafikken burde være undersøgt hos brovagten ved Oddesundbroen for et mere retvisende billede. Klageren mente desuden, at den ansøgte kulturbanke ikke ville udgøre en større hindring end eksisterende banker.
Fiskeristyrelsens afslag
Fiskeristyrelsen meddelte den 8. november 2021 afslag på ansøgningen med henvisning til, at etablering af en kulturbanke i det ansøgte område ville være uhensigtsmæssig for skibstrafikken gennem Limfjorden. Afslaget var baseret på Søfartsstyrelsens høringssvar og AIS-data, der viste hyppig skibsfart. Fiskeristyrelsen vurderede, at klagerens bemærkninger ikke kunne føre til en ændret vurdering, da der i henhold til Bekendtgørelse om kulturbankeproduktion af muslinger og østers § 5 er krav om hensigtsmæssig placering af kulturbanken i forhold til andre aktiviteter i området. Fiskeristyrelsen henviste desuden til Erhvervsministeriets oplysning af 1. juli 2021 om, at det ansøgte område er delvist placeret i trafikstrømme, der benyttes året rundt af ca. 1.000 skibe årligt, hvoraf mange har en dybgang på over fire meter, hvilket ville gøre anlæggene og aktiviteterne til gene for den gennemsejlende trafik.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fiskeristyrelsens afgørelse om afslag på ansøgning om tilladelse til kulturbankedyrkning i Oddesund.
Nævnet lagde vægt på, at etablering og udnyttelse af en kulturbanke kun må finde sted efter tilladelse fra Fiskeristyrelsen, jf. Bekendtgørelse om kulturbankeproduktion af muslinger og østers § 2, stk. 1. Det følger endvidere af bekendtgørelsens Bekendtgørelse om kulturbankeproduktion af muslinger og østers § 5, at der ved udstedelse af tilladelse bl.a. lægges vægt på, om bankens placering er hensigtsmæssig i forhold til andre aktiviteter og forhold i området.
Vurdering af placering og skibstrafik
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klageren ikke skulle meddeles tilladelse til etablering af en kulturbanke i det ansøgte område. Nævnet baserede sin afgørelse på Søfartsstyrelsens høringssvar af 19. februar 2021, der viste, at den ansøgte position lå i eller på kanten af en sejlrute med hyppig skibstrafik. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fiskeristyrelsens faglige vurdering af, at etablering af kulturbanker på den ansøgte placering og de dermed forbundne aktiviteter ville være til gene for den gennemsejlende trafik. Dette blev yderligere understøttet af Erhvervsministeriets bemærkninger af 1. juli 2021, som angav, at flere af de årligt ca. 1.000 passerende skibe havde en dybgang på mere end fire meter. Nævnet vurderede, at bankens placering ville være uhensigtsmæssig uanset en eventuel kort aktiv periode.
Afvisning af forskelsbehandling
Nævnet afviste klagerens argument om forskelsbehandling, idet vurderingen af, om der kan gives tilladelse til kulturbankedyrkning, altid beror på en konkret vurdering af de enkelte og samlede forhold. Der forelå ikke oplysninger om den konkrete placering eller skibstrafik i de områder, hvor klageren mente, der var givet tilladelse til andre kulturbanker, hvilket gjorde sammenligning vanskelig. Afslaget på tilladelse til kulturbankedyrkning var dermed i overensstemmelse med bestemmelsen i Bekendtgørelse om kulturbankeproduktion af muslinger og østers § 5.
Lignende afgørelser