Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om motortræf i Roskilde - Ophævelse og hjemvisning
Dato
15. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om ikke at meddele påbud i forbindelse med aktiviteter
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra den lokale forening [F1] vedrørende Roskilde Kommunes afgørelse af 27. september 2021 om ikke at meddele påbud i forbindelse med et ugentligt motortræf, "Torsdagstræf", der afholdes på kommunens areal ved Roskilde Havn. Klagen blev indbragt den 17. oktober 2021, med supplerende bemærkninger den 20. marts 2022. Sagen blev afgjort efter Miljøbeskyttelsesloven § 42, jf. § 91, stk. 1.
Klagerens anbringender
Klager anførte, at de faste ugentlige motortræf og ad-hoc arrangementer medfører betydelig jord-, luft- og støjforurening. Aktiviteterne, der involverer tusindvis af deltagere, er stærkt generende for beboere i lokalområdet og langs indfaldsvejene til Roskilde. Støjmålinger har vist, at 50 % af motorcyklerne i gennemsnit støjer mere end 80 dB.
Klager mente, at Roskilde Kommune måtte anses for at være arrangør af træffet, da aktiviteterne foregår på kommunens arealer, og kommunen aktivt giver adgang ved at fjerne fodhegn og kæder. Desuden sørger kommunen for opstilling af borde, strøm til boder og efterfølgende oprydning. Kommunen har også ændret lokalplan 310 for at tillade parkering i området. På denne baggrund mente klager, at kommunen var forpligtet til at regulere aktiviteterne efter Miljøbeskyttelseslovens § 42. Klager foreslog alternative parkeringspladser på [A1] og [A2] som mulige steder for træffet.
Roskilde Kommunes vurdering
Roskilde Kommune fastholdt i sin afgørelse, at motortræffet ikke er en organiseret aktivitet, og at der derfor ikke er hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 42 til at meddele påbud. Kommunen oplyste, at arealet anvendes til både organiseret brug (f.eks. kvindeløb) og uorganiseret brug (f.eks. torsdagstræffet). Kommunen betragtede torsdagstræffet som en tradition uden en formel arrangør, hvor kommunens rolle alene er at åbne det normalt aflukkede grønne areal og udleje stadepladser. Kommunen bemærkede, at åbning af arealet sikrer tilstrækkelige parkeringsmuligheder og forhindrer farlig parkering i vejrabatter og på villaveje.
Politiets udtalelse
Midt- og Vestsjællands Politi har i et svar til Miljøministeren tilkendegivet, at torsdagstræffet ikke har nogen formel arrangør og er startet spontant. Politiet har dog iværksat flere tiltag, herunder patruljer, mobil politistation og automatisk trafikkontrol, for at imødegå trafikale udfordringer og støjudledning. Politiet har også deltaget i en tværsektoriel indsats med Roskilde Kommune og andre interessenter for at udarbejde adfærdsregulerende informationsmateriale og ændre parkeringsregulativer.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Roskilde Kommunes afgørelse af 27. september 2021 om ikke at meddele påbud i forbindelse med motortræffet og hjemviste sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Nævnets begrundelse
Nævnet bemærkede, at tilsynsmyndigheden kan meddele påbud om afhjælpende foranstaltninger over for idrætsanlæg, fritidsklubber og lignende fritidsaktiviteter, der medfører væsentlige støjulemper, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3. Denne bestemmelse omfatter aktiviteter, der er organiseret under faste former. Selvom afgørelser efter Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3 normalt ikke kan påklages, er klageadgangen ikke afskåret for kommunalt ejede eller drevne anlæg, jf. Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter § 23.
Nævnet fandt, at selvom motortræffet startede spontant, har aktiviteten med tiden fået så faste rammer, at den ikke længere kan betragtes som tilfældig eller uorganiseret. Nævnet vurderede, at der er tale om en aktivitet, der er organiseret under faste former. Derfor skulle Roskilde Kommune have vurderet, om aktiviteterne medfører væsentlige støjulemper for omgivelserne, og om der er grundlag for at udstede påbud om afhjælpende foranstaltninger i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3.
Nævnet præciserede, at et påbud efter Miljøbeskyttelseslovens § 42 ikke kan regulere færdsel på offentlig vej eller gener forbundet hermed, da dette reguleres af færdselsloven og ordensbekendtgørelsen. Desuden er mere tilfældige eller uorganiserede aktiviteter, herunder spontane samlinger på andre dage end torsdage, ikke omfattet af Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3.
Lignende afgørelser