Command Palette

Search for a command to run...

Fratrædelsesgodtgørelse efter overenskomstens § 13 - Betingelser for udbetaling ved arbejdsgiverens opsigelse

Sagsnr

Sag nr. FV2017.0175 Lene Pagter Kristensen

Dato

21. juni 2018

Dokument

Beskrivelse

HK Service Hovedstaden for A, B og C mod Fagligt Fælles Forbund.

Resume

Fratrædelsesgodtgørelse efter § 13 i parternes overenskomst, er også gældende, hvis den fratrædende medarbejder fratræder efter at være sagt op. Efter bestemmelsens ordlyd eller formål er der ikke grundlag for generelt at fortolke bestemmelsen på den måde, at den kun gælder, hvis det er den ansatte selv, som har sagt op med henblik på at gå på folkepension, førtidspension eller efterløn.

Sagen omhandler fortolkningen af § 13 i overenskomsten mellem Fagligt Fælles Forbund (3F) og HK Service Hovedstaden, specifikt vedrørende retten til fratrædelsesgodtgørelse. Tvisten drejer sig om, hvorvidt kravet om fratrædelsesgodtgørelse er betinget af, at medarbejderen selv har besluttet at fratræde for at gå på folkepension, førtidspension eller efterløn, eller om det også gælder, når medarbejderen er blevet opsagt af arbejdsgiveren.

De tre medarbejdere, A, B og C, var alle blevet afskediget af 3F på grund af reduktion i medarbejderstaben eller nedlæggelse af stillinger. De havde alle valgt en lavere pensionsopsparing (12% fremfor 14%) for at opnå ret til en højere fratrædelsesgodtgørelse på 12 måneders løn efter 15 års uafbrudt ansættelse, som beskrevet i overenskomstens § 13. Efter fratrædelsen overgik de til efterløn eller folkepension. De modtog fratrædelsesgodtgørelse i henhold til Tryghedsaftalen og Funktionærloven, men ikke den fulde godtgørelse på 12 måneder fra § 13.

Parternes Argumentation

  • HK Service Hovedstadens argumenter:

    • § 13's ordlyd skelner ikke mellem medarbejderens egen opsigelse og arbejdsgiverens opsigelse. Den retsstiftende begivenhed er selve fratrædelsen efterfulgt af overgang til pension/efterløn.
    • Medarbejdernes valg om at fravælge en pensionsforbedring for en større fratrædelsesgodtgørelse peger entydigt på, at godtgørelsen udbetales uanset, hvem der bringer ansættelsesforholdet til ophør.
    • Det ville være i strid med sædvanlig praksis og funktionærloven, hvis fratrædelsesgodtgørelse kun udløstes af medarbejderens egen opsigelse.
    • 3F har ikke påvist eksempler på opsagte medarbejdere, der ikke har modtaget godtgørelse ved overgang til pension/efterløn.
  • Fagligt Fælles Forbunds (3F) argumenter:

    • Ifølge § 13's ordlyd indtræder retten til fratrædelsesgodtgørelse kun, "Når en medarbejder fratræder på grund af folkepension, førtidspension eller efterløn". En beslutning om at gå på pension kan kun træffes af medarbejderen selv.
    • 3F har administreret bestemmelsen på denne måde i næsten 30 år, hvilket har skabt en retlig kutyme.
    • Formålet med § 13 var at lette den økonomiske overgang for medarbejdere, der vælger at gå på pension/efterløn, ikke at skabe tryghed mod afskedigelse. Dette hensyn varetages af Tryghedsaftalen, som er et alternativ, ikke et supplement.
    • Det ville være urimeligt, hvis HK's påstand førte til en "eksurbitant" fratrædelsesgodtgørelse, svarende til 21 måneders løn i nogle tilfælde.

Afgørelse og Begrundelse

Overenskomstens § 13 omhandler gruppeliv, pension og fratrædelsesgodtgørelse og fremstår som en generel bestemmelse for alle ansatte vedrørende optjening af pension og ret til fratrædelsesgodtgørelse ved overgang til folkepension, førtidspension eller efterløn. Denne fortolkning understøttes af, at visse ældre medarbejdere med lang anciennitet har kunnet vælge en lavere arbejdsgiverbetalt pensionsopsparing mod en højere fratrædelsesgodtgørelse ved pensionering.

Bestemmelsen om fratrædelsesgodtgørelse har til formål at lette den økonomiske overgang fra et aktivt arbejdsliv til en tilværelse på pension eller efterløn. Behovet for en sådan lettelse gør sig gældende, uanset om overgangen til pension eller efterløn sker efter medarbejderens egen opsigelse eller efter arbejdsgiverens opsigelse. Dette behov kan ikke generelt anses for dækket af Tryghedsaftalen, da denne kun gælder, hvor opsigelsen skyldes omorganiseringer, rationaliseringer som følge af besparelser m.v.

Der er derfor hverken efter bestemmelsens ordlyd eller formål grundlag for generelt at fortolke bestemmelsen således, at den kun gælder, hvis det er den ansatte selv, der har sagt op med henblik på at gå på folkepension, førtidspension eller efterløn. 3F har ikke fremlagt eksempler på, at en opsagt medarbejder med mindst 5 års anciennitet ikke har fået fratrædelsesgodtgørelse, selvom vedkommende i forlængelse af sin fratræden er overgået til folkepension, førtidspension eller efterløn. Det er derfor heller ikke godtgjort, at der er opstået en kutyme for at fortolke bestemmelsen på den af 3F hævdede måde.

Overenskomstgrundlaget indeholder ikke regler for, hvordan der skal forholdes, hvis en ansat, der er blevet afskediget, opfylder betingelserne for fratrædelsesgodtgørelse både efter overenskomstens § 13 og efter Tryghedsaftalen. Da parterne ikke har indgået aftale herom, og da klagers tre medlemmer opfylder betingelserne for fratrædelsesgodtgørelse efter overenskomstens § 13, tages klagers påstande til følge.

Afgørelsens Konsekvenser

  • 3F tilpligtes at anerkende, at A, B og C er berettiget til fratrædelsesgodtgørelse i henhold til overenskomstens § 13 svarende til 12 måneders løn med tillæg af sædvanlig procesrente fra de angivne datoer.
  • Hver part bærer egne omkostninger ved sagens behandling og halvdelen af udgiften til opmanden.

Lignende afgørelser