Command Palette

Search for a command to run...

DSB SOV's Indmeldelse i Dansk Industri: Hjemmel og Overenskomstforhold

Sagsnr

Sag nr. AR2018.0179

Dato

28. september 2018

Dokument

Beskrivelse

Landsorganisationen i Danmark for Offentligt Ansattes Organisationer (advokat Peter Nisbeth) mod Finansministeriet for Moderniseringsstyrelsen for DSB SOV (advokat Niels Banke)

Resume

DSB kunne melde sig ind i Dansk Industri og opsige det hidtidige overenskomstgrundlag uden konflikt.

Sagen omhandlede, hvorvidt DSB SOV lovligt kunne overgå fra det statslige til det private overenskomstsystem ved at melde sig ind i Dansk Industri (DI) efter bemyndigelse fra Finansministeriet. Landsorganisationen i Danmark for Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) anfægtede denne overgang og opsigelsen af de statslige overenskomster, mens Finansministeriet for Moderniseringsstyrelsen for DSB SOV fastholdt, at overgangen var lovlig og ikke krævede en frigørelseskonflikt.

DSB SOV besluttede den 14. december 2017 at indmelde sig i Dansk Industri, efter at Finansministeriet havde givet bemyndigelse hertil. Som følge heraf opsagde DI på vegne af DSB SOV de gældende fællesoverenskomster med OAO til endeligt ophør den 31. marts 2018 (senere forlænget til 30. september 2018). Dette skabte usikkerhed blandt medarbejderne, især da DSB SOV ansætter både tjenestemænd og overenskomstansatte, som ofte udfører de samme arbejdsopgaver.

Centrale Juridiske Spørgsmål

Sagens hovedspørgsmål var tredelt:

  • Om DSB-lovens § 16 giver hjemmel til, at DSB SOV kan melde sig ind i Dansk Industri og dermed overgå fra det statslige til det private overenskomstsystem.
  • Om den statslige hovedaftale er til hinder for, at Finansministeriet kan bemyndige DSB SOV til at træde ud af det statslige overenskomstsystem.
  • Om frigørelse fra det hidtidige overenskomstgrundlag kræver opsigelse af overenskomsterne til udløb, eller om det kræver iværksættelse af en frigørelseskonflikt.

Parternes Hovedargumenter

Klager (OAO) anførte primært:

  • DSB som selvstændig offentlig virksomhed (SOV) er underlagt forvaltningsretlige principper, herunder et krav om klar lovhjemmel for udtræden af det statslige aftalesystem, hvilket ikke findes i DSB-lovens § 16.
  • Finansministerens indflydelse på løn- og ansættelsesvilkår forsvinder ved overgang til DI, hvilket strider mod lovens intentioner.
  • Forarbejderne til DSB-loven indikerer, at DSB SOV skulle forblive en del af det statslige overenskomstsystem, i modsætning til f.eks. Energinet.dk, hvor udtræden er eksplicit nævnt.
  • Da tjenestemænd i DSB ikke kan overgå til en privat overenskomst, og da § 14, stk. 3 (tjenestemænd) og § 16 (ikke-tjenestemænd) har lignende formuleringer, bør overenskomstansatte heller ikke kunne overgå.
  • Den statslige hovedaftale forhindrer udtræden, da den forudsætter en statslig arbejdsgiverpart.
  • Frigørelse fra fællesoverenskomsten kræver enten en ny overenskomst mellem de samme parter eller en frigørelseskonflikt.

Indklagede (Finansministeriet/DSB SOV) anførte primært:

  • DSB-lovens § 16 indeholder klar hjemmel for Finansministeriet til at godkende DSB's indmeldelse i DI. Hvis lovgiver havde ønsket at begrænse dette, ville det være angivet i forarbejderne, som det er tilfældet i Post Danmark-loven.
  • DSB Vedligehold A/S's indmeldelse i DI i 2015 skete også under § 16 og uden retlige problemer.
  • Klager gjorde først indsigelse sent i forløbet, hvilket indikerer en accept af beslutningen.
  • Hovedaftalen forhindrer ikke DSB SOV i at udtræde af det statslige overenskomstsystem.
  • En frigørelseskonflikt er ikke påkrævet, da forholdene på forbundsniveau i overvejende grad forbliver de samme før og efter indmeldelsen i DI, idet Dansk Jernbaneforbund allerede har en overenskomst med DI.

Vidneudsagn og Beviser

Sagen inkluderede vidneudsagn fra Henrik Horup (formand for Dansk Jernbaneforbund), Preben Steenholdt Pedersen (medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem i DSB SOV), Dan Richardsen (sekretariatsmedarbejder i OAO), Flemming Jensen (administrerende direktør i DSB SOV) og Michael Birch (selskabsdirektør i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet). Der blev fremlagt dokumentation for bestyrelsesbeslutninger, korrespondance om bemyndigelse og opsigelse af overenskomster samt relevante lovforarbejder og overenskomstgrundlag.

Arbejdsrettens Begrundelse og Resultat

Arbejdsretten har vurderet sagens hovedspørgsmål om Finansministeriets hjemmel til at bemyndige DSB SOV til at overgå til det private overenskomstsystem samt spørgsmålet om frigørelse fra det hidtidige overenskomstgrundlag.

DSB-lovens § 16

  • Retten finder ikke grundlag for at indlægge en begrænsning i DSB-lovens § 16, der skulle forhindre Finansministeriet i at bemyndige DSB til at indmelde sig i Dansk Industri (DI) og dermed overgå fra det statslige til det private aftaleområde.
  • DSB-loven og dens forarbejder viser, at DSB skal agere selvstændigt på forretningsgrundlag og indgå i konkurrence på markedet, samtidig med at den på andre punkter er omfattet af offentlige regler.
  • Det forhold, at forarbejderne til lignende bestemmelser for andre selvstændige offentlige virksomheder (SOV'er) som Post Danmark og DanPilot lægger op til en ordning uden løsrivelse fra det statslige aftalesystem, mens Naviair muliggør aftaler uden for det statslige system, indikerer, at en SOV's status i sig selv ikke er afgørende for muligheden for at træde ud af det statslige aftalesystem.
  • Selvom DSB-lovens § 14, stk. 3 (om tjenestemænd) og § 16 (om ikketjenestemandsansatte) har lignende formuleringer, kan det ikke udledes, at § 16 ikke giver mulighed for, at ikketjenestemænd kan overgå til det private aftaleområde.
  • På denne baggrund konkluderer Arbejdsretten, at Finansministeriets bemyndigelse til DSB SOV var gyldig.

Overenskomstgrundlaget

  • Arbejdsretten fastslår, at § 3 i Hovedaftalen mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer – Det Statslige Område ikke tager stilling til, om en selvstændig offentlig virksomhed som DSB kan udtræde af det statslige overenskomstsystem.
  • Hovedaftalens § 4 in fine forudsætter, at en kollektiv aftale kan opsiges, uden at der indgås en ny aftale, hvilket betyder, at § 3 ikke indeholder et forbud mod, at DSB SOV træder ud af det statslige overenskomstsystem.
  • Da DI-overenskomsterne, indgået med de enkelte forbund (herunder Dansk Jernbaneforbund), der på det statslige område er knyttet til OAO, må anses for at være indgået af reelt identiske parter på forbundsniveau, betragtes de som nye aftaler med samme dækningsområde og indgået mellem samme parter som de hidtidige overenskomster.
  • Det følger direkte af den statslige hovedaftales § 4, at OAO's fællesoverenskomst med DSB SOV og OAO's fællesoverenskomst med Finansministeriet med frigørende virkning kan opsiges til overenskomsternes udløb uden frigørelseskonflikt.

Konklusion

Finansministeriet for Moderniseringsstyrelsen for DSB SOV frifindes for de nedlagte påstande.

Lignende afgørelser