Den Jyske Opera frifundet for overenskomstbrud ved brug af forestillingsengagement
Sagsnr
Sag nr. FV2016.0179 Niels Waage
Dato
10. marts 2017
Dokument
Beskrivelse
Dansk Skuespillerforbund mod Den Jyske Opera
Resume
Ikke i strid med overenskomsten, at forestillingsengagement anvendes i et stort omfang ved ansættelse af operasangere. De tre forskellige engagementsformer er efter overenskomstens § 4, stk. 1, ligestillede. Arbejdsgiveren kan herefter i kraft af ledelsesretten frit vælge hvilken form for engagement, der skal anvendes ved den enkelte ansættelse.
Sagen omhandlede en faglig voldgift mellem Dansk Skuespillerforbund som klager og Den Jyske Opera som indklagede. Tvisten udsprang af, at Den Jyske Opera ifølge forbundet i overvejende grad var begyndt at ansætte operasangere på vilkår for forestillingsengagement i stedet for sæsonengagement eller periodisk engagement, hvilket forbundet anså for at være i strid med overenskomsten.
Parternes påstande
Dansk Skuespillerforbund nedlagde påstand om, at Den Jyske Opera skulle anerkende, at engagement af kunstnere som hovedregel skal ske ved sæson- eller periodisk engagement. Forbundet argumenterede for, at forestillingsengagement kun er en undtagelse, der kan anvendes, når en kunstner udelukkende engageres til enkelte, specifikke forestillingsdage, og altså ikke hvis engagementet også omfatter deltagelse i prøver. Den Jyske Opera påstod frifindelse og fastholdt, at overenskomsten gav dem ret til frit at vælge mellem de forskellige engagementsformer.
Kernen i sagen var fortolkningen af overenskomstens § 4, stk. 1, som lyder: "Engagement kan ske enten som sæsonengagement jf. stk. 2, periodisk engagement jf. stk. 3-5 eller som forestillingsengagement. Forestillingsengagement er ikke omfattet af overenskomsten."
Opmandens tilkendegivelse og sagens afslutning
Opmanden tilkendegav, at Den Jyske Opera ville blive frifundet for Dansk Skuespillerforbunds påstand. På baggrund af denne tilkendegivelse afsluttede parterne sagen forligsmæssigt, hvorved tilkendegivelsen fik virkning som en endelig kendelse.
Begrundelse
Opmanden baserede sin afgørelse på en ordlydsfortolkning af overenskomstens § 4, stk. 1, og lagde vægt på følgende punkter:
- Bestemmelsen i § 4, stk. 1, opstiller tre engagementsformer (sæsonengagement, periodisk engagement og forestillingsengagement) som ligestillede muligheder, uden at der er angivet betingelser eller en rangorden for valget mellem dem.
- I kraft af den almindelige arbejdsretlige ledelsesret har Den Jyske Opera som arbejdsgiver frihed til at vælge, hvilken engagementsform der skal anvendes i det enkelte tilfælde.
- Dansk Skuespillerforbund havde bevisbyrden for, at der skulle gælde en anden forståelse end den, der fremgår af ordlyden. Denne bevisbyrde blev ikke anset for at være løftet.
- Det blev ikke godtgjort, at parterne ved overenskomstens indgåelse havde en fælles forståelse om, at forestillingsengagement kun kunne anvendes, hvis en kunstner alene blev engageret til enkelte forestillingsdage uden deltagelse i prøver.
- Oplysninger fra overenskomstforhandlingerne i 2002-03, hvor bestemmelsen blev indført, viste tværtimod, at den endeligt vedtagne tekst netop sidestillede de tre engagementsformer, i modsætning til et tidligere forslag fra forbundet.
På denne baggrund konkluderede opmanden, at Den Jyske Opera frit kan vælge mellem de tre engagementsformer, og at der ikke var grundlag for at begrænse anvendelsen af forestillingsengagement som påstået af Dansk Skuespillerforbund.
Lignende afgørelser