Fortolkning af arbejdstidsbestemmelser og vagtplanlægning i TV2-Regionerne
Sagsnr
Sag nr. FV2015.0012 Jytte Scharling
Dato
2. juni 2015
Dokument
Beskrivelse
Dansk Journalistforbund mod Foreningen af TV2-Regioner.
Resume
Fortolkning (om forståelsen af bestemmelser om arbejdstid i parternes overenskomst med tilhørende protokollat om vagtplanlægning).
Sagen omhandler fortolkningen af arbejdstidsbestemmelserne i § 3 i Overenskomst 2013 – 2015 mellem Dansk Journalistforbund og Foreningen af TV2-Regioner samt det tilhørende protokollat 3 om vagtplanlægning. Den centrale uoverensstemmelse vedrører arbejdsgiverens ret til ensidigt at ændre allerede fastsat frihed og afspadsering, efter at disse er blevet placeret i vagtplaner.
Baggrund og Parter
Parterne i sagen er Dansk Journalistforbund (klager) og Foreningen af TV2-Regioner (indklagede). Overenskomsten for 2013-2015 indeholdt væsentlige ændringer af § 3 og protokollat 3, herunder en ny bestemmelse i § 3, stk. 8, der fastslår, at frihed skal placeres efter samme regler som restferie, jf. ferielovens regler. Protokollat 3 blev udbygget med nye aftaler om håndtering af undertid. En tidligere voldgiftskendelse fra 1998, der tillod omkategorisering af afspadseringsdage til arbejdsfrie dage, var et centralt element i parternes argumentation.
Hovedspørgsmål og Påstande
Det primære juridiske spørgsmål var, om henvisningen til ferielovens regler i overenskomsten betød, at fastsat frihed og afspadsering kun kunne ændres under de særlige betingelser, der gælder for ferieændringer i ferielovens § 15, stk. 3 (væsentlige, upåregnelige, driftsmæssige hensyn). Dansk Journalistforbund nedlagde påstand om, at Foreningen af TV2-Regioner skulle anerkende denne fortolkning og betale bod for overtrædelser. Foreningen af TV2-Regioner påstod frifindelse, idet de mente, at henvisningen kun omfattede placering af frihed, ikke ændring heraf, og at 1998-kendelsen fortsat var gældende.
Parternes Argumentation
- Dansk Journalistforbund argumenterede for, at den nye formulering i overenskomsten, der henviser til ferielovens § 15, indebærer, at placeret frihed og afspadsering kun kan ændres under de strenge betingelser i ferielovens § 15, stk. 3. De fremhævede, at de i forhandlingerne havde opnået øget påregnelighed og sikkerhed for medarbejdernes frihed, som modydelse for indrømmelser vedrørende undertid. De interne forhandlingsreferater blev fremlagt som støtte for deres fortolkning.
- Foreningen af TV2-Regioner fastholdt, at ordlyden kun omfatter placering af frihed (Ferielovens § 15, stk. 1 og 2), ikke ændring heraf. De betonede, at 1998-voldgiftskendelsen, som tillod omkategorisering af afspadseringsdage til arbejdsfrie dage for at undgå overtid, fortsat var gældende og afgørende for deres driftsmæssige fleksibilitet. De bestred, at deres handlinger var i strid med overenskomsten, og anførte, at klagers interne referater ikke kunne tillægges bevisværdi. De argumenterede desuden for, at de havde opnået væsentlige fordele i forhandlingerne, og at en yderligere indskrænkning af deres ledelsesret krævede klarere hjemmel.
Bevisførelse
Der blev afgivet forklaringer af flere vidner, herunder Henrik Bruun (faglig konsulent, DJ), Claus Iwersen (forhandlingschef, DJ), Loa Skau Bjørnsson (tillidsrepræsentant, TV2 Østjylland, referendar), Marianne Molin (tidligere fællestillidsrepræsentant, TV2-Regioner), Vagn Petersen (direktør, TV Øst, forhandlingsleder for TV2-Regionerne), Jesper Brandenborg (økonomichef, TV Østjylland) og advokat Morten Langer. Vidneforklaringerne belyste parternes intentioner og forståelse under overenskomstforhandlingerne, især vedrørende undertid, 6. og 7. friuge, og betydningen af henvisningen til ferieloven. Dansk Journalistforbunds interne mødereferater blev fremlagt, men deres bevisværdi blev bestridt af indklagede.
Opmandens Begrundelse og Resultat
Opmanden bemærker indledningsvis, at Dansk Journalistforbunds interne referater af forhandlingsforløbet, som ikke blev gjort bekendt for Foreningen af TV2-Regioner under forhandlingerne, og hvis indhold TV2-Regionerne ikke har kunnet tiltræde, ikke kan tillægges betydning ved fortolkningen af overenskomstaftalen.
Ved overenskomsten 2013-2015 skete der væsentlige ændringer af både § 3 om arbejdstid og protokollat 3 om vagtplanlægning. Der blev tilføjet et nyt stk. 8 til § 3 med bestemmelser om afholdelse og placering af frihed efter stk. 6 og 7, og protokollat 3 blev betydeligt udbygget med nye aftaler om behandling af undertid. Det blev lagt til grund, at der ikke var en fælles forståelse af betydningen af den nye henvisning til, at friheden skulle placeres efter samme regler som restferie.
Opmanden fastslår, at Foreningen af TV2-Regioner opnåede en indrømmelse af væsentlig økonomisk betydning ved aftalen om undertid og kravet om, at den 6. og 7. friuge skulle afholdes inden for et år. Dansk Journalistforbund opnåede sikkerhed for en minimumsarbejdsdag på 7,4 timer samt krav på, at frihed/afspadseringsdage skulle placeres med 1 måneds varsel. Tvisten drejede sig om, hvorvidt DJ herudover også opnåede ret til, at allerede placeret afspadsering ikke kunne omkategoriseres til arbejdsfri dage eller arbejdsdage.
Efter ordlyden må henvisningen til, at ”friheden placeres efter samme regler som restferie, jf. ferielovens regler” forstås som en henvisning til ferielovens § 15 i sin helhed, herunder stk. 3, der angiver under hvilke særlige betingelser placeret ferie kan ændres. Dette taler til støtte for Dansk Journalistforbunds fortolkning.
Det eneste væsentlige forhold, der taler imod denne forståelse, er 1998-opmandskendelsen, som ikke blev omtalt under forhandlingerne. Opmanden finder dog, at de væsentlige ændringer af overenskomstgrundlaget i 2013-2015 betyder, at 1998-kendelsen ikke er tvingende for fortolkningen af de nye bestemmelser. På baggrund af den udtrykkelige og nye bestemmelse om placering af frihed/afspadsering efter ferielovens regler i sin helhed, samt de betydelige fordele TV2-Regionerne opnåede vedrørende undertid, fortolkes overenskomstens § 3, stk. 8, og protokollat 3 som hævdet af Dansk Journalistforbund.
De nye bestemmelser har dog givet anledning til en sådan tvivl om forståelsen, at der foreligger undskyldende omstændigheder, hvorfor bod ikke er forskyldt.
Afgørelse
Foreningen af TV2-Regioner skal anerkende, at vagtplaner skal administreres i henhold til Overenskomstens § 3 og protokollat 3 til Overenskomsten, således at:
- Frihed efter overenskomstens § 3, stk. 6 og 7, som enten er aftalt mellem medarbejderen og ledelsen, eller er placeret efter samme regler som gælder for restferie, jf. ferielovens § 15, alene ensidigt kan ændres, hvis der foreligger væsentlige, upåregnelige, driftsmæssige hensyn, der gør det nødvendigt at ændre den fastsatte frihed.
- Afspadsering som er placeret efter aftale eller efter de regler, der gælder for restferie i medfør af protokollat 3, alene kan fjernes efter samme regelsæt som gælder i ferielovens § 15, og derfor ikke, når den er placeret, efterfølgende ensidigt kan ændres til arbejdsfrie dage eller til arbejdsdage, med mindre der forligger væsentlige, upåregnelige, driftsmæssige hensyn, der gør det nødvendigt at ændre den fastsatte afspadsering.
Foreningen af TV2-Regioner frifindes for påstanden om bod. Hver part skal bære egne sagsomkostninger og betaler halvdelen af opmandens honorar.
Lignende afgørelser