Fortolkning af overenskomst om beregningsgrundlag for produktionstillæg i Air Greenland
Sagsnr
Sag nr. FV2012.0037 Niels Waage
Dato
12. april 2013
Dokument
Beskrivelse
Serviceforbundet for Air Greenland Cabin Union mod Air Greenland
Resume
Fortolkning af parternes overenskomst (om beregningsgrundlaget for produktionstillæg)
Sagen omhandlede en faglig voldgift mellem Serviceforbundet for Air Greenland Cabin Union (ACU) og Air Greenland A/S vedrørende fortolkningen af beregningsgrundlaget for produktionstillæg til kabinebesætningsmedlemmer. Den centrale problemstilling var, hvad udtrykket "flyvetjeneste" i overenskomstens punkt 6.1.1. dækker over, og hvornår produktionstillægget dermed skal udbetales.
Parternes Påstande
- Klager (Serviceforbundet for ACU) påstod, at punkt 6.1.1. skulle fortolkes således, at produktionstillægget gjaldt fra det tidspunkt, hvor den ansatte møder ind (check-in) til det tidspunkt, hvor den ansatte forlader basen (check-out), uanset om flyet faktisk kom på vingerne ("off block"). Denne fortolkning blev begrundet med internationale regler om hviletidsbestemmelser.
- Indklagede (Air Greenland A/S) påstod frifindelse og nedlagde en selvstændig påstand om, at produktionstillægget alene optjenes fra check-in til check-out, men kun forudsætter, at flyet rent faktisk forlader medarbejderens hjemmebase (går "off block").
Baggrund og Bevisførelse
Sagen byggede på en historisk gennemgang af overenskomstbestemmelserne og praksis for udbetaling af dagpenge og produktionstillæg. Det blev oplyst, at Air Greenland indtil 2005 udbetalte skattefri dagpenge, som kun blev udbetalt, når flyet gik "off block", hvilket var en forudsætning for skattefriheden. Efter et påbud fra skattevæsenet i 2005, der ændrede beregningsgrundlaget for skattefri dagpenge, blev der indgået en lokalaftale den 15. november 2005. Denne aftale konverterede dagpengene til et skattepligtigt produktionstillæg, med den udtrykkelige hensigt at opretholde det tidligere beregningsgrundlag for udbetaling af skattefrie dagpenge. Flere vidner, herunder daværende driftschef Jørgen Erik Andersen, afgav forklaringer om forløbet og intentionerne bag aftalerne.
Afgørelse og Begrundelse
Opmanden tilkendegav, at Air Greenland A/S (indklagede) ville få medhold i de nedlagte påstande. Sagen blev herefter afsluttet forligsmæssigt af de partsudpegede voldgiftsmedlemmer i overensstemmelse med opmandens tilkendegivelse, som tillægges virkning som en kendelse.
Opmandens begrundelse for afgørelsen var som følger:
- En ren ordlydsfortolkning af udtrykket "flyvetjeneste" i overenskomstens pkt. 6.1.1. var ikke tilstrækkelig, da begge parters forståelse umiddelbart kunne rummes af ordlyden.
- Derfor blev der lagt vægt på baggrunden for bestemmelsens indsættelse i overenskomsten i 2006.
- Før 2005 udbetalte Air Greenland skattefri dagpenge i henhold til overenskomstens pkt. 6.1. (2002-udgaven), som kun kom til udbetaling, når flyet faktisk gik "off block", hvilket var en forudsætning for skattefriheden.
- Efter et påbud fra skattevæsenet i 2005, der begrænsede beregningen af dagpenge til den faktiske flyvetid, blev der indgået en lokalaftale den 15. november 2005. Denne aftale konverterede dagpengene til et skattepligtigt "produktionstillæg".
- Det blev lagt til grund, at hensigten med konverteringen var at stille medarbejderne økonomisk, som de var stillet, før skattevæsenets påbud, dvs. at produktionstillægget, ligesom de tidligere dagpenge, forudsatte, at flyet gik "off block". Der var ikke grundlag for at antage, at medarbejderne skulle stilles bedre.
- Både lokalaftalen og de efterfølgende overenskomster (2006 og 2009-2012) anvendte udtrykket "flyvetjeneste" uden indikation af, at beregningsreglerne skulle afvige fra lokalaftalen eller den hidtidige praksis for dagpenge.
- Der var en stærk formodning for, at parterne fortsat forstod udtrykket "flyvetjeneste" som i dagpengereglerne, lokalaftalen og 2006-overenskomsten, og denne formodning blev ikke afkræftet af forklaringerne om overenskomstforhandlingerne i 2009.
- Konklusionen var, at produktionstillægget forudsætter, at flyet rent faktisk forlader medarbejderens hjemmebase (går "off block").
Lignende afgørelser