Command Palette

Search for a command to run...

Omfang af FOA-overenskomst: Dækker den nye garageanlæg på Amager?

Sagsnr

Sag nr. FV2009.0161 Thomas Rørdam

Dato

26. juli 2020

Dokument

Beskrivelse

FOA – Fag og Arbejde mod Dansk Industri for Arriva Skandinavien A/S

Resume

Fortolkning af parternes overenskomst (garageanlægget er omfattet af udtrykket nye driftsområder).

Sagen omhandler en tvist mellem FOA – Fag og Arbejde (klager) og Dansk Industri for Arriva Skandinavien A/S (indklagede) vedrørende fortolkningen af FOAs overenskomst for chauffører i Arrivas driftsområder i København. Hovedspørgsmålet var, om et nyåbnet garageanlæg på Ved Amagerbanen 37 i København S var omfattet af overenskomstens bestemmelse om ”nye driftsområder inden for Københavns-området”.

Sagens Baggrund

Den kollektive bustransport i Københavnsområdet, oprindeligt varetaget af offentlige selskaber som HT og Bus Danmark A/S, blev i 1999 solgt til Arriva. I 2007 overtog Arriva en række aktiviteter fra Veolia, herunder et garageanlæg på Vasbygade. Dette anlæg blev lukket i januar 2009, og et nyt garageanlæg på Ved Amagerbanen 37 blev taget i brug. Chauffører fra Vasbygade blev overført til det nye anlæg samt eksisterende anlæg i Gladsaxe og Ryvang. Arriva meddelte, at kørslen på det nye anlæg ville ske efter 3F-overenskomsten, hvilket FOA protesterede imod, idet de mente, at deres overenskomst fandt anvendelse.

Overenskomstforhold og Tidligere Tvister

FOAs overenskomst for buschauffører i HT-området har siden 1987 omfattet ”driftsområderne i København”, senere præciseret som ”Københavns-området”. Efter nedlæggelse af flere anlæg blev overenskomsten i 1997 ændret til at omfatte chauffører ansat i driftsområderne ”på Islev og Ryvang samt nye driftsområder inden for Københavns-området”. Denne formulering er uændret i den nugældende FOA-overenskomst. Tidligere tvister, herunder en kendelse fra Grænseudvalget i 1996 og en opmandskendelse fra 1999 vedrørende flytning af buslinje 250S til Ballerup (3F-område), har understreget betydningen af det geografiske kriterium for overenskomstens dækningsområde. En tvist i 2005 om linje 2A til Albertslund (3F-område) bekræftede ligeledes dette. For nylig har Trafikfunktionærernes Fagforening (TF) under FOA besluttet at fusionere med Chaufførernes Fagforening (CF) under 3F for at styrke forhandlingspositionen, idet de anerkender 3F’s forhandlingsret for AKT-overenskomsten, mens FOA har en virksomhedsoverenskomst med Arriva.

Parternes Argumenter

Parterne var enige om, at anlægget på Ved Amagerbanen 37 ligger i ”Københavns-området” og er et driftsområde. Tvisten drejede sig om fortolkningen af ”nye driftsområder”:

  • Klager (FOA) argumenterede:

    • ”Nye driftsområder” skal forstås som driftsområder, der er nye for Arriva.
    • En anden fortolkning ville tømme overenskomsten for indhold.
    • Fortolkningen skal være den samme, uanset om anlæg nedlægges eller oprettes.
    • Det geografiske kriterium har altid været anvendt og fastholdt af arbejdsgiversiden.
    • Det er muligt for et anlæg at være dækket af to overenskomster, og arbejdsretten har procedurer for dette.
  • Indklagede (Arriva) argumenterede:

    • FOA-overenskomsten har siden 1999 været praktiseret adskilt, så den kun dækkede Islev og Ryvang, mens 3F-overenskomsten dækkede øvrige driftsområder i hovedstaden.
    • Formålet med FOA-overenskomsten var at opretholde status quo og beskytte mod udhuling, ikke at åbne for dækning af helt nye anlæg, som ville være omfattet af 3F-overenskomsten.
    • Overflytningen fra Vasbygade til Amagerbanen var sagligt begrundet og udgjorde ikke etablering af et ”nyt driftsområde” i overenskomstens forstand, men en erstatning af et anlæg, der aldrig havde været FOA-dækket.
    • 3F-overenskomsten omfatter chaufførerne på Amageranlægget, og en situation med to overlappende overenskomster fra LO-forbund ville være uhåndterbar.
    • Arriva har opsagt FOAs overenskomst for Ryvang pr. 1. marts 2010 for at undgå dobbeltdækning.

Vidneudsagn

Under sagen afgav Reiner Burgwald (sektorformand, FOA), Bent Møller Jensen (afdelingsformand, TF), Henning Nellemann (personalechef, Arriva) og Torben Hansen Topp (driftsdirektør, Arriva) forklaringer, der belyste overenskomstforhandlingerne i 1997, Arrivas overtagelse af Veolia-aktiviteter og baggrunden for lukningen af Vasbygade-anlægget.

Opmandens Begrundelse og Resultat

Arbejdsretten fastslår, at garageanlægget Ved Amagerbanen 37 er beliggende i Københavns-området og udgør et driftsområde i overenskomstens forstand. Det centrale spørgsmål var, om anlægget er omfattet af udtrykket ”nye driftsområder” i FOA-overenskomsten.

Retten lagde til grund, at FOAs overenskomster vedrørende busdriften i det tidligere HT-område siden 1987 har omfattet ”driftsområderne i København”, senere angivet som ”Københavns-området”. I 1997-overenskomsten blev det aftalt, at FOA-overenskomsten omfattede chauffører ansat i driftsområderne ”på Islev og Ryvang samt nye driftsområder inden for Københavns-området”. Under overenskomstforhandlingerne i 1997 fastholdt arbejdsgiversiden det geografiske kriterium for afgrænsningen, selvom en linjebestemt afgrænsning blev drøftet. Formuleringen af FOA-overenskomstens dækningsområde er ikke ændret siden 1997, heller ikke efter at Bus Danmark (nu Arriva) i 1999 indmeldte sig i arbejdsgiverorganisationen og 3F-overenskomstens dækningsområde blev generelt.

Efter ordlyden af FOA-overenskomsterne fra 1997 og frem omfatter udtrykket ”nye driftsområder inden for Københavns-området” ethvert nyt garageanlæg inden for området. Dette gælder uanset om anlægget er fremkommet ved opsplitning af eksisterende anlæg omfattet af FOA-overenskomsten, eller om der er tale om etablering af helt nye anlæg, eventuelt til erstatning for anlæg, som ikke tidligere har været dækket af FOA-overenskomsten. Denne fortolkning er i overensstemmelse med formuleringen af 1987-overenskomsten og med det geografiske kriterium, som arbejdsgiversiden konsekvent har fastholdt i forhandlinger og tvister. Der blev ikke fremlagt grundlag for en fortolkning, der begrænser overenskomsten til kun at omfatte eksisterende FOA-dækkede anlæg eller nye anlæg, der stammer fra en opsplitning af disse.

Afgørelse

Arbejdsretten bestemmer:

  • Arriva Skandinavien A/S skal anerkende, at overenskomsten mellem FOA – Fag og Arbejde og Arriva Skandinavien A/S, som er gældende for ”Chauffører ansat i Arriva Danmarks driftsområder i København”, omfatter garageanlægget beliggende Ved Amagerbanen 37, 2300 København S.
  • Hver part bærer sine omkostninger for voldgiftsretten. Parterne betaler opmandens honorar med halvdelen hver.

Det bemærkes, at afgørelsen ikke tager stilling til, om de pågældende chauffører tillige er omfattet af 3F-overenskomsten, og hvad virkningerne heraf i givet fald er.

Lignende afgørelser