Afgørelse om kontanthjælp og opholdskrav ved humanitær mission
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Kontanthjælp, Udsendt af offentlig myndighed, Beregning, Starthjælp, Humanitær mission, Militær mission, Opholdskrav, Udland, Ophold i udlandet
Lovreferencer:
En borger søgte om kontanthjælp, men fik afslag fra kommunen, hvilket blev stadfæstet af Beskæftigelsesankenævnet. Afslaget skyldtes, at borgeren ikke opfyldte opholdskravet om at have opholdt sig i Danmark i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år.
Borgeren havde i perioden fra 1. august 2003 til 31. oktober 2004 været ansat hos Udenrigsministeriets Internationale Humanitære Beredskab som observatør ved en mission i udlandet. I denne periode var borgeren registreret som udrejst af Danmark i CPR-registeret.
Borgeren gjorde gældende, at opholdet i udlandet burde sidestilles med ophold i Danmark, uanset om det var en militær mission eller ej. Der blev også henvist til CPR-loven § 24, stk. 5, og en tidligere udstationering hvor borgeren ikke blev registreret som udrejst.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede afgørelsen om, at borgeren ikke havde ret til kontanthjælp.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen fandt, at borgeren ikke opfyldte opholdskravet i Aktivloven § 11, stk. 3. Det blev lagt vægt på, at borgeren var registreret som udrejst i CPR-registeret under udlandsopholdet.
Ankestyrelsen fastslog, at ophold i udlandet som hovedregel ikke kan medregnes til opfyldelse af opholdskravet. En undtagelse findes i Aktivloven § 11, stk. 4, som kun gælder for udsendelse på militær mission for den danske stat eller under instruktion af udenlandsk/international myndighed.
- Den mission, borgeren deltog i, var en humanitær mission uden militære eller politimæssige funktioner og kunne derfor ikke sidestilles med en militær mission.
- Ophold ud over 2 måneder pr. kalenderår – når der bortses fra militær mission – kan ikke betragtes som ophold i Danmark, uanset formålet.
Bemærkninger til klagen
Ankestyrelsen bemærkede, at de ikke har kompetence til at træffe afgørelse i forhold til CPR-loven. Borgeren blev vejledt om at klage over kommunens registreringer i CPR-registeret til Indenrigs- og Sundhedsministeriet via kommunen. Hvis CPR-registeret ændres, vil Ankestyrelsen tage stilling til, om sagen skal genoptages.
Lignende afgørelser