EU-retlig status som arbejdstager efter beskæftigelse med løntilskud
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Kontanthjælp, Eu, Arbejdstager, Starthjælp
NN ansøgte om kontanthjælp efter at have været i beskæftigelse med løntilskud i perioden fra 15. november 2010 til 15. februar 2011. Kommunen vurderede, at NN kun var berettiget til starthjælp, da de mente, at løntilskudsansættelsen ikke kunne medføre status som arbejdstager efter EU-retten, hvilket ville give adgang til kontanthjælp.
Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY ændrede kommunens afgørelse og fandt, at NN var arbejdstager i EU-retlig forstand. Dette betød, at NN's ophold i andre EU-lande skulle medregnes ved vurderingen af betingelserne for kontanthjælp. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de anførte, at det ikke kunne være hensigten med EU-reglerne, at en kommune kunne hjælpe en borger til en højere social ydelse via løntilskud, og at status som arbejdstager forudsatte ordinært arbejde af en vis varighed.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede Beskæftigelsesankenævnets afgørelse og fastslog, at NN måtte anses som arbejdstager i henhold til EU-retten på baggrund af sin beskæftigelse med løntilskud.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på, at NN's beskæftigelse var af reel og faktisk karakter, hvor NN præsterede ydelser mod vederlag for arbejdsgiveren og efter dennes anvisninger. Det blev fremhævet, at NN havde en tidsbegrænset ansættelseskontrakt med XX ApS med en fast løn på 16.418 kr. om måneden og var omfattet af en overenskomst.
Ankestyrelsen henviste til EU-Domstolens praksis, som fastslår, at begrebet arbejdstager ikke må fortolkes indskrænkende, og at det afgøres ud fra en samlet bedømmelse af arbejdsforholdet. Det blev understreget, at det ikke har indflydelse på en persons status som arbejdstager, hvordan midlerne til vederlaget tilvejebringes. Dette betyder, at løntilskud ikke forhindrer arbejdstagerstatus.
Kommunens argument om, at vejledningen forudsætter ordinært arbejde, blev afvist, da Ankestyrelsen vurderede, at den pågældende formulering i vejledningen var et eksempel og ikke en udtømmende definition. NN kan derfor medregne perioder med bopæl i et andet EØS-land til opfyldelse af betingelserne for kontanthjælp i henhold til Aktivloven § 11, stk. 3, Aktivloven § 11, stk. 4 og Aktivloven § 11, stk. 6.
Lignende afgørelser