Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Sundsøre Kommunes (nu Skive Kommune) afgørelse af 23. februar 2006, hvorved klagerens ejendom blev pålagt forblivelsespligt til fjernvarmenettet på Fur frem til januar 2026. Denne afgørelse var en ud af ti lignende klager mod kommunen.

Baggrund for forblivelsespligten

Sundsøre Kommune traf afgørelsen på baggrund af en henvendelse fra bestyrelsen for Fur Kraftvarmeværk A.m.b.a. Et projektforslag om forblivelsespligt blev offentliggjort og sendt til samtlige brugere den 16. august 2005, med en frist for indsigelser den 25. september 2005. Kommunalbestyrelsen modtog en række negative henvendelser fra brugerne. Efter indsigelsesfristens udløb anbefalede kraftvarmeværkets bestyrelse, at forblivelsesfristen blev reduceret til 20 år. På denne baggrund besluttede kommunalbestyrelsen den 20. december 2005 at pålægge ejendomme, der forsynes fra Fur Kraftvarmeværk A.m.b.a., at forblive tilsluttet frem til januar 2026. Beslutningen blev meddelt alle brugere den 23. februar 2006 med oplysning om klageadgang.

Klagerens indsigelse

Klageren modsatte sig på det kraftigste forlængelsen af tilslutningspligten ud over de oprindeligt aftalte 20 år, idet det blev anset for et brud på den underskrevne aftale.

Lovgrundlag for forblivelsespligt

Forblivelsespligten er pålagt i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 11. Denne bestemmelse giver kommunalbestyrelsen mulighed for at pålægge en ejendom, der allerede forsynes fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, at forblive tilsluttet. Det indebærer ikke pligt til at aftage varme, men alene pligt til at betale den faste afgift. Der kan ikke opkræves tilslutningsafgift, da ejendommen allerede er tilsluttet.

Krav til projekt og sagsbehandling

Ifølge Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 kan kommunen ikke pålægge tilslutningspligt, herunder forblivelsespligt, før forudsætningerne er belyst i et godkendt projekt. Projektet skal som udgangspunkt indeholde de oplysninger, der fremgår af Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, herunder økonomiske konsekvenser og retsvirkninger. Grundejere skal skriftligt underrettes om projektforslaget og have mulighed for at fremsende bemærkninger inden for fire uger, jf. Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4. Endvidere skal grundejere have skriftlig meddelelse om godkendelse af projektet og pålæg af tilslutningspligt med oplysning om klageadgang, jf. Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Kommunen skal også foranledige tinglysning af beslutningen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 4.

Sundsøre Kommunes projektforslag indeholdt de nødvendige oplysninger og har været i høring hos de berørte grundejere, som også har modtaget skriftlig meddelelse om projektets godkendelse og pålægget om forblivelsespligt. Energiklagenævnet vurderede, at kommunens afgørelse var truffet i overensstemmelse med reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen.

Manglende begrundelse

Energiklagenævnet bemærkede dog, at afgørelsen ikke fuldt ud opfyldte kravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Kommunen havde ikke angivet de hovedhensyn, der havde været bestemmende for skønsudøvelsen. Nævnet fandt dog, at denne mangel efter omstændighederne ikke kunne føre til afgørelsens ugyldighed.

Energiklagenævnet stadfæstede Sundsøre Kommunes afgørelse af 23. februar 2006 om forblivelsespligt for ejendomme tilsluttet fjernvarmenettet på Fur.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet fandt, at kommunens afgørelse var truffet i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 11 og de øvrige relevante bestemmelser i bekendtgørelsen, herunder krav til projektforslag og høring af grundejere. Selvom kommunens afgørelse ikke fuldt ud opfyldte forvaltningslovens krav til begrundelse, specifikt Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1, vurderede Energiklagenævnet, at denne mangel ikke førte til afgørelsens ugyldighed.

Mulighed for dispensation

Energiklagenævnet henledte opmærksomheden på, at en grundejer, hvis ejendom er pålagt tilslutningspligt, kan søge kommunen om dispensation fra tilslutningspligten, jf. Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

Klageadgang

Afgørelsen er truffet af Energiklagenævnets formand og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål ved domstolene til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4 eller regler udstedt efter denne lov, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.

Lignende afgørelser