Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra DONG Naturgas A/S (DONG) over Horsens Kommunes afgørelse af 9. april 2002. Kommunen havde godkendt et projektforslag fra Arbejdernes Andelsboligforening af 1938 (AAB) om at ændre varmeforsyningen fra naturgas til fjernvarme for den eksisterende bebyggelse Gefionsgården samt etablere fjernvarmeforsyning til nye ældreboliger i tilknytning hertil. DONG påklagede afgørelsen til Energiklagenævnet den 30. april 2002. Kommunen begrundede sin afgørelse med en samlet vurdering af energimæssige, samfunds- og brugerøkonomiske samt miljømæssige forhold, som fandtes at favorisere fjernvarme. DONG anmodede om opsættende virkning af klagen. Sagen blev behandlet af Energiklagenævnet, som indhentede yderligere oplysninger fra parterne.

DONG Naturgas A/S's indsigelser

DONG anførte i sin klage og høringssvar, at kommunens afgørelse manglede gennemsigtighed, da den kun henviste til en "samlet vurdering" uden at redegøre for behandlingen af DONG's bemærkninger. DONG fremhævede en klar økonomisk ulempe for naturgasselskabet ved ændringen af forsyningsforholdene.

Desuden påpegede DONG, at:

  • Området historisk set var udlagt til naturgasforsyning i henhold til Horsens Kommunes godkendelse af lokalplan, varmeplan og naturgasprojekt.
  • DONG havde etableret et naturgasdistributionsnet baseret på denne godkendelse, og en ændring ville medføre betydelige omkostninger for at opretholde forsyningsforpligtelserne.
  • Projektets samfundsøkonomiske beregninger var for positive for fjernvarme og tog ikke højde for tabte investeringer i det eksisterende naturgasnet eller øgede drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
  • Den angivne samfundsbesparelse på ca. 400.000 kr. over 20 år ikke var tilstrækkelig markant til at begrunde en ændring til en anden kollektiv forsyning.
  • Brugerøkonomien, selvom den på daværende tidspunkt favoriserede fjernvarme, var usikker på lang sigt grundet ændringer i el- og naturgasmarkedet.

Horsens Kommunes begrundelse og baggrund

Horsens Kommune baserede sin beslutning på et projektforslag fra februar 2002, som viste:

  • Brugerøkonomiske besparelser på ca. 22.000 kr. årligt for Gefionsgården og ca. 58.000 kr. årligt for ældreboligerne.
  • En samfundsøkonomisk nuværdibesparelse på ca. 400.000 kr. over 20 år.
  • En miljømæssig vurdering, der viste ca. 1.500 ton større CO2-belastning over 20 år for naturgas sammenlignet med fjernvarme.

Kommunen oplyste desuden, at selvom lokalplan 180 oprindeligt angav naturgasforsyning, blev denne bestemmelse ændret til kollektiv varmeforsyning af byrådet den 18. december 2001. Denne ændring fremgik dog ikke af det offentliggjorte lokalplandokument, men DONG blev informeret herom. Kommunen oplyste også, at der ikke var vedtaget et projekt om tilslutningspligt for de omhandlede ejendomme.

Lovgrundlag

Sagen blev behandlet i henhold til Varmeforsyningsloven § 1, der fastsætter lovens formål om at fremme den mest samfundsøkonomiske og miljøvenlige anvendelse af energi. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for varmeforsyningsplanlægning jf. Varmeforsyningsloven § 3, stk. 1, og godkender projekter for kollektive forsyningsanlæg jf. Varmeforsyningsloven § 4, stk. 1.

Nærmere regler for projektgodkendelse er fastsat i Bekendtgørelse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Denne bekendtgørelse kræver, at ansøgninger om godkendelse af anlægsprojekter skal indeholde en række oplysninger, herunder økonomiske, energi-, miljø-, samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger jf. Bekendtgørelse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, stk. 1. Kommunen skal foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet jf. Bekendtgørelse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 11, stk. 1.

Lov om naturgasforsyning § 7 giver ret til forsyning med naturgas i udlagte områder, og Lov om naturgasforsyning § 8 giver ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om valg af leverandør. Fra 1. januar 2004 har alle naturgaskunder ret til valg af leverandør jf. Bekendtgørelse om naturgasforbrugeres ret til valg af leverandør § 1.

Energiklagenævnet stadfæstede Horsens Kommunes afgørelse af 9. april 2002.

Nævnets vurdering

Nævnet bemærkede, at DONG ikke anfægtede, at brugerøkonomien med de daværende priser på fjernvarme og naturgas var bedre med fjernvarme.

Nævnet lagde vægt på følgende punkter i sin afgørelse:

  • Siden 1. januar 2004 har alle naturgaskunder haft ret til valg af naturgasleverandør, hvilket også gælder den omhandlede bebyggelse. DONG kunne derfor alene forvente, at gas til bebyggelsen blev leveret gennem DONG's net, ikke at DONG nødvendigvis var leverandøren.
  • Væsentlige dele af de omhandlede ejendomme er opført på arealer, der tidligere i en lokalplan var udlagt til grønt område.
  • Bestemmelserne i Bekendtgørelse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 6 og Bekendtgørelse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 11 tager sigte på at tilvejebringe et forsvarligt grundlag for kommunens godkendelse, men afskærer ikke kommunen fra at udøve et skøn inden for vide rammer.
  • Selvom det kan fremstå irrationelt at etablere en forsyningsledning for fjernvarme, hvor der i forvejen er nedlagt en naturgasledning, fandt nævnet ikke, at DONG's interesse i, at ejendommene naturgasforsynes, var så væsentlig, at Horsens Kommunes godkendelse kunne underkendes efter en så generel bestemmelse som Varmeforsyningsloven § 1.
  • DONG havde bevisbyrden for, at der forelå et samfundsøkonomisk spild ved at installere fjernvarme, når der i forvejen lå naturgasledninger, og denne bevisbyrde var ikke løftet i den foreliggende sag.

Afgørelse

Afgørelsen blev truffet efter Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser