Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra en svineproducent over Vordingborg Kommunes miljøgodkendelse til ændring af et svinebrug. Godkendelsen, meddelt i henhold til Husdyrbrugloven § 16 a, stk. 2, indeholdt specifikke vilkår (nr. 19 og 20) for at regulere tung transport til og fra ejendommen for at mindske gener for naboerne.

Klagerens argumenter

Klageren mente, at vilkårene om transportruter var uproportionelle og krævede dem fjernet. Argumenterne var:

  • Driften havde eksisteret siden 2008 uden tidligere klager over transportstøj.
  • De pålagte ruter medførte omveje på op til 3,3 km, hvilket øgede tids- og dieselforbrug og skabte nye trafikfarlige situationer.
  • Transportomfanget var begrænset til 1-2 transporter dagligt, hvilket er forventeligt i et landområde.
  • En privat vej, [A3], burde betragtes som offentlig, da den er navngivet, hyppigt anvendt og anlagt for kommunale midler.

Kommunens bemærkninger

Vordingborg Kommune fastholdt afgørelsen med følgende begrundelser:

  • De pågældende veje er private og ejet af husdyrbruget, hvorfor kommunen kan fastsætte vilkår for deres anvendelse som adgangsveje.
  • En ny miljøgodkendelse kræver en fuld vurdering af alle miljøpåvirkninger, herunder transport.
  • Antallet af årlige transporter var steget fra ca. 750 til 1.043, hvilket udgør en ændring af generne.
  • Vilkårene blev fastsat på baggrund af konkrete klager fra naboer om støj og rystelser, især på en smal vejstrækning tæt på beboelse.
  • Formålet var at reducere gener for flest mulige husstande ved at omdirigere ca. fem ugentlige transporter.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har begrænset sin prøvelse til de påklagede vilkår om transport til og fra husdyrbruget.

Nævnets vurdering af transportvilkår

Nævnet fastslår, at en kommune i en miljøgodkendelse efter Husdyrbrugloven § 27 skal vurdere og regulere potentielle gener fra transport. Ifølge Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 34, stk. 1, nr. 4, skal det vurderes, om driften kan have væsentlig virkning på miljøet, herunder transportgener. På baggrund heraf skal der fastsættes nødvendige vilkår, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 36, stk. 1.

Nævnet er enig med Vordingborg Kommune i, at de omhandlede veje er private adgangsveje ejet af husdyrbruget. Derfor kan kommunen regulere, hvilke af disse veje der må benyttes til transport. Nævnet bemærker, at husdyrbrugloven kan regulere færdsel på ejendommens egne adgangsveje, men ikke på det offentlige vejnet.

Efter en samlet vurdering finder nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse. Kommunen har i tilstrækkelig grad afvejet hensynet til en hensigtsmæssig drift mod hensynet til de omkringboende. Vilkårene vurderes at være nødvendige og tilstrækkelige til at imødegå gener fra et begrænset antal transporter.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet giver ikke medhold i klagen og stadfæster Vordingborg Kommunes afgørelse. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke udnyttes inden 6 år, jf. Husdyrbruglovens § 59 a, stk. 1.

Lignende afgørelser