Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Ringsted Kommunes miljøgodkendelse til en udvidelse af et svinebrug. Godkendelsen, meddelt i henhold til Husdyrbrugloven § 16 a, stk. 2, tillader en forøgelse af produktionsarealet til 6.165 m² ved opførelse af tre nye stalde med gylleforsuring.

Klagepunkter

To lokalforeninger klagede over afgørelsen med flere centrale anker:

  • Samlet VVM-redegørelse: Klagerne mente, at udvidelsen og en ny gyllebeholder på en anden ejendom burde vurderes samlet.
  • Transportgener: Antallet af transporter blev anset for underestimeret, og der blev udtrykt bekymring for støj, slid på veje og manglende ruteplanlægning.
  • Miljørisici: Der blev efterlyst en konsekvensvurdering for uheld med gylle og påvirkning af nærliggende vandløb.
  • Naturhensyn: Klagerne påpegede manglende vurdering af projektets påvirkning af bilag IV-arten springfrø og landskabelige værdier i et "visuelt åbent landområde".
  • Lugtgener: Den eksisterende produktion blev anført at medføre lugtgener, som forventedes at blive forværret.
  • Processuelle fejl: Der blev klaget over for sen høring, manglende inddragelse af høringssvar og delegation af afgørelseskompetencen fra byrådet til forvaltningen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Ringsted Kommunes afgørelse, men med ændringer. Nævnet ophæver vilkår 9-14 i miljøgodkendelsen.

Nævnets vurdering af centrale klagepunkter

  • Delegation og offentlighed: Nævnet fandt, at kommunens delegation af afgørelseskompetencen til forvaltningen var lovlig. Ligeledes blev kommunens håndtering af offentlighedsproceduren, herunder høringsfrister, anset for at være i overensstemmelse med reglerne i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 65.

  • Godkendelsens omfang: Nævnet fastslog, at gyllebeholderen på en anden ejendom ikke var teknisk, forurenings- eller driftsmæssigt forbundet med husdyrbruget på en måde, der krævede en samlet godkendelse efter Husdyrbrugloven § 16 c.

  • Landskab og bilag IV-arter: Nævnet tiltrådte kommunens vurdering af, at byggeriet var erhvervsmæssigt nødvendigt og tilstrækkeligt tilpasset landskabet. Det blev vurderet, at projektet ikke ville beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, da der ikke blev fjernet beplantning eller ældre bygninger, og nærliggende søer ikke var egnede ynglesteder.

  • Lugt- og transportgener: Lugtberegningerne blev fundet korrekte og i overensstemmelse med gældende krav. Antallet af transporter blev ikke anset for at medføre væsentlige gener, der afviger fra, hvad der kan forventes i en landzone.

Ophævelse af vilkår

Nævnet ophævede vilkår 9-14, som omhandlede driften af anlægget til gylleforsuring. Begrundelsen var, at gylleforsuring er en teknologi optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste. Ifølge Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 42 skal en miljøgodkendelse ikke indeholde specifikke driftsvilkår for sådanne teknologier. Tilsynet med, at kravene overholdes, påhviler i stedet kommunen som tilsynsmyndighed.

Lignende afgørelser