Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om afvandingsforhold ved ridebane i Hillerød Kommune ophævet og hjemvist

Sagen omhandler en klage over Hillerød Kommunes afgørelse af 28. oktober 2021 vedrørende afvandingsforholdene på en ejendom med en ridebane i landzone. Klagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet af en omboende, der oplevede øgede vandmængder på den private fællesvej efter etablering af ridebanen i 2017.

Sagens forhistorie og kommunens afgørelser

Klager henvendte sig første gang til Hillerød Kommune i februar 2018. Kommunen afviste i første omgang, at ridebanen havde ændret afvandingsforholdene. Efter yderligere henvendelse traf kommunen i april 2019 afgørelse efter Vandløbsloven § 6, om at afvandingsforholdene var lovlige. Denne afgørelse blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som den 1. juli 2021 ophævede og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst i henhold til det forvaltningsretlige officialprincip, idet kommunen manglede dokumentation for afvandingsforholdene før og efter etablering af ridebanen, herunder faskinens tilstrækkelighed.

Den 28. oktober 2021 genbehandlede Hillerød Kommune sagen og traf igen afgørelse om, at afvandingsforholdene var lovlige. Kommunen begrundede dette med, at det tidligere markareal også afvandede til lavningen og den private fællesvej, og at etableringen af ridebanen ikke havde ændret de naturlige terrænforhold. Kommunen vurderede, at afvandingen fra ridebanen blev forsinket grundet en anlagt faskine og banens lette hældning mod øst. Kommunen oplyste, at faskinen er opbygget af grus, flis, stenmel, knust tegl og jord, og har et længdefald på 10 promille fra syd mod nord. Der blev ikke fundet eksisterende dræn eller etableret rørlagte dræn i forbindelse med anlæggelsen.

Klagerens anbringender

Klager fastholdt, at terrænreguleringen i forbindelse med ridebanen havde ændret afvandingsforholdene og forårsagede oversvømmelser af vejarealet. Klager anførte følgende hovedpunkter:

  • Opmålinger foretaget af [Virksomhed1] A/S viste, at ridebanen hælder fra øst mod vest, hvilket leder vand mod lavningen og den private fællesvej, i modsætning til kommunens oplysninger.
  • Terrænreguleringen med afgravning og påfyldning på +/- 1 meter havde ændret vejens kote i forhold til ridebanen.
  • Ejeren af ridebanen havde erkendt vandproblemer og gravet en grøft, men vejen oversvømmedes stadig.
  • Den anlagte stenfaskine på 10 m³ var underdimensioneret; klagers beregninger viste et behov for mindst 46 m³ for at håndtere 10 minutters regn.
  • Kommunen havde ikke redegjort tilstrækkeligt for afvandingsforholdene eller beregnet faskinens kapacitet.

Hillerød Kommunes bemærkninger til klagen

Hillerød Kommune bemærkede, at deres kotemålinger var aktuelle (fra 2021), i modsætning til klagers (fra 2017). Kommunen genkendte ikke klagers fotodokumentation af vand på vejen og havde ikke selv observeret vand under besigtigelser. Kommunen fastholdt, at etablering af en faskine ikke kræver tilladelse efter vandløbsloven, og at kommunen ikke har hjemmel til at stille krav til faskinens størrelse. Kommunen mente, at der ikke var sket en ændring af vands naturlige afløb i strid med Vandløbsloven § 6, stk. 1, men snarere en forsinkelse af afvandingen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har i denne sag valgt at begrænse sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt Hillerød Kommune har oplyst sagen tilstrækkeligt i overensstemmelse med det forvaltningsretlige officialprincip, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.

Utilstrækkelig sagsoplysning

Nævnet fandt, at Hillerød Kommune ikke havde oplyst sagen tilstrækkeligt til at kunne vurdere de afvandingsmæssige forhold på ejendommen. Det blev konstateret, at der i forbindelse med anlæggelsen af ridebanen var sket en ændring af afvandingsforholdene. Kommunens vurdering af faskinens betydning byggede alene på en forudsætning om, at den afhjalp de ændrede afløbsforhold, uden at der var foretaget en tilstrækkelig vurdering af, om faskinen faktisk var tilstrækkelig til dette formål. Nævnet understregede, at det forhold, at vandløbsloven ikke regulerer anlæggelse af en faskine, ikke kunne føre til en anden vurdering af officialprincippet.

Manglende udelukkelse af lovbrud

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at blue-spotkortet indikerer, at vand samler sig på vejen ved nedbør, men at kortet ikke udelukker, at etableringen af ridebanen kan have medført en øget vandmængde i strid med Vandløbsloven § 6, stk. 1. Ud fra de foreliggende oplysninger kunne det ikke udelukkes, at afvandingsforholdene efter anlæggelsen af ridebanen var ændret i strid med loven.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Hillerød Kommunes afgørelse af 28. oktober 2021 om afvandingsforholdene på matr. nr. [Matrikelnummer1] og hjemviser sagen til fornyet behandling.

Lignende afgørelser