Stadfæstelse af landzonetilladelse til Bed & Breakfast trods klage fra nabo vedrørende biogasanlæg
Dato
3. maj 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Solrød Kommunes landzonetilladelse til etablering af Bed
Solrød Kommune meddelte den 2. september 2021 landzonetilladelse til etablering af et Bed & Breakfast på en landbrugsejendom i Lille Skensved. Projektet omfatter indretning af otte værelser, fire badeværelser og to tekøkkener i en eksisterende, overflødiggjort landbrugsbygning på ejendommen.
Ejendommens karakter og kommuneplan
Ejendommen, der er noteret som landbrugsejendom på 12,9 ha, ligger i landzone. Området er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde og område med kulturhistorisk værdi i kommuneplan 2021 for Solrød Kommune. Dele af ejendommen er omfattet af eksisterende eller potentielle økologiske forbindelser, og hele ejendommen ligger i kystnærhedszonen. Kommuneplanen angiver, at etablering af Bed & Breakfast kræver landzonetilladelse, normalt for et mindre antal lejemål i eksisterende bolig med parkering på egen grund. En landbrugsbygning på ejendommen, der ikke længere anvendes til landbrugsformål, ønskes ombygget til formålet uden ændring af bygningens størrelse eller ydre fremtræden. Øst for ejendommen, i en afstand af 180 meter fra den bygning, der ønskes anvendt til Bed & Breakfast, ligger et biogasanlæg.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Solrød Kommune begrundede sin tilladelse med, at projektet udnytter en eksisterende og overflødiggjort landbrugsbygning, hvilket varetager hensynet til at friholde det åbne land og kystnærhedszonen for ny bebyggelse. Kommunen vurderede, at projektets omfang ikke nødvendiggjorde en lokalplan. Vedrørende biogasanlægget fandt kommunen afstanden acceptabel, da grænseværdierne for lugt og støj vurderes overholdt for den eksisterende bolig på ejendommen, og Bed & Breakfast-gæsternes ophold er kortvarigt. Kommunen fremhævede, at væsentlige gener er en forudsætning for at påbyde biogasanlægget afværgeforanstaltninger, og at lejlighedsvise gener for Bed & Breakfast-gæster ikke ville føre til indgreb.
Klagen fra nabo
En nabo klagede over afgørelsen og anførte, at projektet udgør en væsentlig ændret anvendelse, der kræver lokalplan, og henviste til en tidligere afgørelse (MAD 2013.1205) om et mere omfattende feriecenterprojekt. Klageren udtrykte bekymring for øget risiko for konflikter med biogasanlægget grundet potentiel udvidelse, øget støj, lugt og trafik, og frygtede, at etableringen af Bed & Breakfast kunne medføre øgede omkostninger for biogasanlægget til afværgeforanstaltninger. Klageren henviste til ”Håndbog om Miljø og Planlægning”, der anbefaler en afstand på 500 meter mellem et klasse 7-anlæg (som biogasanlægget) og boliger, og mente, at den kortere afstand i denne sag var uacceptabel.
Planklagenævnets kompetence og prøvelse
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet har foretaget en fuld prøvelse af alle klagepunkter.
Planklagenævnet stadfæstede Solrød Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til etablering af Bed & Breakfast på ejendommen.
Vurdering af lokalplanpligt
Planklagenævnet fandt, at det ansøgte projekt ikke er lokalplanpligtigt efter Planlovens § 13, stk. 2. Nævnet lagde vægt på projektets omfang og de konkrete konsekvenser for området, og vurderede, at det ikke udgør et større bygge- eller anlægsarbejde, der vil medføre en væsentlig ændring i det bestående miljø. Nævnet bemærkede, at den af klageren henviste sag (MAD 2013.1205) ikke var sammenlignelig, da den omhandlede et langt større og mere omfattende projekt.
Vurdering af landzonetilladelse
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse om landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at der er tale om udnyttelse af en eksisterende landbrugsbygning, der ikke længere er i brug, og som ved ombygningen ikke ændrer størrelse eller ydre fremtræden. Den ændrede anvendelse vil alene medføre en periodisk forøgelse af aktiviteten, som ikke vurderes at påvirke omgivelserne væsentligt. Nævnet bemærkede desuden, at de anbefalede afstande i ”Håndbog om Miljø og Planlægning” er vejledende, og at kommunen konkret har vurderet, at en afvigelse ikke vil have afgørende betydning. Kommunen har vurderet, at lugt- og støjgener ikke vil være et problem for Bed & Breakfast, især med henblik på gæsternes kortvarige ophold. Nævnet understregede, at kystnærhedszonen skal friholdes for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, og at landzonetilladelse kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Klagegebyret tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser